Monday, March 19, 2012

Psikologi Berbalik

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua....meh rapat dengar celoteh rindasahara yang tak reti nak berhenti ni...alaaaa...rindasahara ni kan memang suka bercakap...mengutuk sana sini....upsss...kutuk???sana sini???...mana pegi nilai murni rindasahara ni...ish...ish...ish....hehehe...

Pernah dengar mengenai psikologi berbalik?rindasahara baru aje tulis ni...kesan dari me'melayu'kan Bahasa Inggeris....dalam Bahasa Inggeris dikenali sebagai reversed psychology...haaa...bukan air aje yang boleh buat proses osmosis berbalik atau reversed osmosis...kognitif manusia pun boleh kalau mahu...tapi apa yang rindasahara cuba sampaikan ni...baiklah...kita ambil satu situasi...

Dalam situasi ini,nasihat mana yang lebih kita suka...A atau B

Nasihat A


Cantik seluar!nampak lutut dengan boxer belakang suma,ingat bagus ke?macam hape aje.Kepala lutut orang tu aurat tahu tak!!!sibuk nak tayang kat orang aurat korang buat apa???


atau...


Tudung singkat baju ketat,apa ingat body kau tu tayangan free ke?jagalaa sikit,kau tu perempuan!maruah tak mahu jaga,memalukan umat aje!!!


Nasihat B


Wah,cantik seluar...kotak-kotak kartun Transformers lagi..maching dengan baju...same hijau..suka...cuma kalau seluar tu labuh sikit sampai tiga suku...lagi Encik nampak lebih handsome...


atau...


Tudung sekarang macam-macam fesyen...kibar sana sini...cantik,tak salah nak pakai...cuma kenalah menutupi kepala dan dada...lebih cantik dan anggun bila melihat...sejuk mata memandang...

Jika kita si penerima nasihat...mana satu nasihat yang kita suka...jika rindasahara,setentunya memilih nasihat B,lebih teratur,sopan dan menghormati kita...itulah psikologi berbalik...atau dalam bahasa lebih senang,teguran berhikmah...tidak menjatuhkan air muka...tidak mengaibkan si penerima nasihat...dan dalam agama juga,nasihat sebegitu adalah digalakkan...

Kognitif manusia suka memahami perkara yang positif...dan erti 'Jangan' tidak dapat ditafsir oleh minda manusia...oleh itu,apa-apa kata berbaur negatif adalah sangat sukar untuk diterima akal...malah kemarahan juga akan ditafsir sebagai elemen negatif yang tidak mampu ditafsir oleh minda...

Namun,ada kalanya ketegasan itu perlu...rindasahara katakan ketegasan,bukan kemarahan...ketegasan dan kemarahan adalah dua entiti berbeza yang perlu kita fahami sejelasnya...ketegasan perlu disaat kita menasihati perkara yang berulang kali dilakukan...namun penekanan psikologi berbalik tetap perlu ada...

Dan suka rindasahara tegaskan di sini,psikologi berbalik sesuai digunakan untuk menasihati orang dewasa...kanak-kanak tidak digalakkan...maaf,rindasahara mempelajari nadragogy,iaitu cara latihan untuk orang dewasa...untuk kanak-kanak...nanti masuk kelas pedagogy dulu ye...:D

apa-apa pun...nasihatilah perkara yang baik sesama kita...adiosssaaaa (ada kena mengena ke?)

rindasahara:penasihat tak rasmi..:D


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget