Saturday, December 10, 2011

Diari cinta

Tatkala diri menangis kesepian...
Dirinya datang memberikan senyuman...
Tatkala diri menyusuri kepayahan...
Dirinya sudi menghulurkan tangan...

Matanya berpaut cinta...
Bibirnya menutur rasa...
Dibahunya ada setia...
Kemarilah cinta...
Akan ku tenangkan dirimu untuk selamanya...

Dakapan cinta itu sukar diterjemah...
Kucupan rindu itu sukar diterjah...
Andai tautan duka itu menjadi mimpi terindah...
Biar ku rebah...
Biar ku parah...
Andai bersamamu...ku pasrah...

Tuhan...hidup ini tidak seindah bayangan impian...
Ada kalanya Kau ciptakan hujan...
Bila mana hambaMu merindukan rembulan...
Munajat cinta hambaMu dalam tangisan...
Andai bukan takdir hambaMu ini bersama insan...
Lekakan dia hanyut membawa cintaMu,Tuhan...

Tak perlu disesali setiap yang terjadi...
Yang patah akan tumbuh...hilang pasti berganti...
Tulus hati dirinya membawa erti...
Cinta teragung tak mudah dimiliki...

Diciptakan dirinya membawa khabar gembira...
Andai kau menangis,izinkan ku menyapu airmata...
Andai kau kegusaran,izinkan ku menjadi penenangnya...
Andai kau hanyut,izinkan ku membetulkannya...

Bukan sempurna,namun bermakna...
Bukan terindah,namun tiada dusta...

Sayang...leraikan kasih ini...
Bawakan diriku menemui cintaNya...
Meniti dalam bahagia,menuju Syurga...
Curahan sayang ini bukan untuk kita...
Tetapi...untuk Dia...Maha Pencipta...

Semoga cinta,kasih,sayang,rindu dan rasa yang menyatu...
Hadir bersama restu...

tribute to you:Hafiz&Rozie

~rindasahara~

Tuesday, December 6, 2011

Harga sebuah ilmu..

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...apa khabar...hari ni rindasahara naka merepak lagi...pasal apa pulak ye tajuk ni macam pelik je...jom...check it out....

*nota:identiti dirahsiakan atas sebab-sebab yang wajar...:D

Ini adalah coretan seorang remaja perempuan yang sedang mengambil peperiksaan awam di negara kita...rindasahara memang ringan je nak komen...tak perlu...cari je pakwe yang kaya-raya, gaji ribu riban,ajak dia nikah...sepanjang hayat jadi surirumah tangga sepanjang masa...

Rindasahara sedikit tersentak dengan status ni (sedikit ke hapa nak terkeluar biji mata dari soket kot tengok status dia!)...terpikir...inikah kepincangan sistem pendidikan kita yang terlalu berorientasikan peperiksaan?rindasahara juga tidak menyukai peperiksaan...kerana peperiksaan akan membuatkan rindasahara tertekan dan tension...nanti tumbuhlah jerawat subur di muka rindasahara yang cumil ni...huhuhu...apa kata kita buat stail pendidikan yang lebih efektif...tidak terlalu bersandarkan pada peperiksaan...ini tak,suma nak tengok periksa...pandai ke tak, tengok keputusan periksa dia...nak tengok cerdik ke kurang,keputusan pereksa dia...perkara pertama ditanya,result pereksa macamana?serius rasa ko nak 'ni makan dia' ke thok???tak ke terfikir...kalau dibuatnya waktu periksa demam ke...tak dapat berfikir dengan baik...otak jammed sampai tangan kedada, mata keatas sudah jadinya...masih nak salahkan keputusan periksa saya tak okay ke?masih si emak-emak nak marah si anak ke?tak pandai macam anak jiran sebelah?jangan begitu,makcik...dia dah berusaha...cuma takdir tidak menyebelahinya...sekurang-kurangnya berkatnya ada...huhuhu...rimas kot orang membebel result macam haremmm kan?kan?kan?walaupun saya sendiri yang menghancurkan result saya...jadi nak salahkan siapa?gomen?emak bapak?cikgu cikgi tak pandai mengajar?

Okaylah,blog rindasahara bukan blog politik yang berbicara mengenai kepincangan tu...cuma apa yang rindasahara nak ketengahkan di sini...kata-kata beliau yang menulis status diatas ni...beliau remaja yang berusia muda,yang masih panjang perjalanan kehidupannyanya...peperiksaan awam itu hanya sebahagian dari rencah hidupnya...dan sebahagian dari masa depan beliau juga ditentukan oleh keputusan peperiksaan tersebut...rindasahara percaya,beliau tak demam mahupun sakit kerana masih boleh post status ni...dan mungkin itu cara beliau melepaskan tension yang ada...rasa post macam kamu ni menunjukkan kamu tak berapa cerdik pon ada jugak dik non...

Termenung rindasahara membacanya...fikiran rindasahara melayang mengingati memori sewaktu zaman muda-muda dulu...mungkin zaman kita tak sama dik, tapi tak banyak beza...rindasahara tahu...rindasahara tak cukup cantik,cumil sikit-sikit je...famili juga bukan famili kaya-raya dengan duit berkepuk-kepuk dalam bank...rindasahara orang susah...orang yang tak berduit...orang yang selalu mengikat perut kerana susah...rindasahara nak keluar dari kepompong ni...dan yang boleh membantu hanya ILMU...ilmu yang menjamin masa depan rindasahara...rindasahara tengok beliau ni pun cantik dan mungkin dari kalangan golongan sederhana dan elit...jadi semua tu mungkin tak begitu penting untuk beliau...hidup senang makan kenyang...tak apalah...rindasahara rasa nak pecah biji mata kot time sama muda dengan kamu...study macam nak rak...bukan target tinggi pon...dapat masuk form 6 pon jadilah (nampak sangat kamu tengah ambil SPM ye dik....)...tapi study memang all out...sanggup bancuh nescafe pekat malam-malam tak nak tido nak study punya pasal...punya gila kan...sampai sekarang dah jadi caffeine addict tau tak?huhuhu...ingat senang rindasahara nak berada di sini?dengan otak spesies kura-kura terancam ni...banyak benda perlu dikorbankan...banyak cinta yang dibuang...dan banyak kepedihan yang menerjah...semata-mata kerana nak pandai...belajar tinggi-tinggi...

Tak apa...nanti bf i ambil i jadi isteri i jadi housewife dia...dia kan kaya-raya...

Bravo dik!memang kaulah manusia paling bertuah di dunia ni...sebab bakal bersuamikan orang yang kaya raya...nanti kau duduk rumah goyang kaki...makan tanggung b*r*k cangkung...tepukan gemuruh untuk kamu dik...kalau dia tiba-tiba tertinggalkan kamu pula nanti macamana ye...makan kaya jelah hari-hari ye...sekarang ni suma memandang sijil...nak jadi pembantu rumah pon ada diploma sekarang...lainlah kalau kamu ada syarikat sendiri...sekarang jugak dah bersepah-sepah orang ada master...kalau setakat sijil SPM kamu yang separuh laku tu ada orang nak pandang...ada ijazah pon terumbang ambing nak kerja...tolonglah jangan bermimpi di siang hari,mengharapkan langit sentiasa cerah dan cantik...dibuatnya ribut petir+taufan+tsunami datang melanda,camne tu???

Apa-apa pun...itulah harga sebuah ILMU...sebab tu rasa pahit...ilmu bukan murah...dan ganjaran memiliki ilmu juga bukan calang-calang...ilmu baik yang dicanang akan menjadi pahala berganda-ganda untuk kita...di dunia kita dihormati,di sana kita diberkati...itu darjat orang berilmu...ilmu tak cukup dengan hanya pandai tulis dan baca...tak cukup dengan berfikir dan mengira...ilmu itu maha luas...tanpa batas...tapi jika permulaannya sudah ini keluhannya...jadi bagaimana kesudahan sebuah kembara ilmu ini?

Mungkin beliau belum nampak apa yang pasti di depan...tanpa ILMU...

rindasahara:TANJAT BOBOI...

Tuesday, November 29, 2011

BOOOOOOOOOOOOOOOOOO sama dia!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu suma...apa khabar?harap sihatlaa ye...ermmm kali ni tajuk simple dan suma orang boleh faham kan...huhuhu...tak apa...let's check it out....jom buat satu situasi...

Situasi 
Dalam sebuah kelas,tatkala pensyarah sedang bertanyakan soalan...

Pensyarah: Apa pendapat kamu mengenai teori ni...
Seorang pelajar mengangkat tangan,lalu berkata...
Pelajar: Apa yang saya tahu teori ni blablabla...(tapi jawapan sudah lari dari soalan)
Pelajar lain sudah mentertawakan dia,tidak kurang mengejak dan...
BOOOOO sama dia...hahahahak!!!

Rindasahara paling allegi dengan manusia perangai seperti diatas...ye, benar dia telah memberikan jawapan yang salah...tapi apa hak kita untuk mencemuh jawapan dia...menjatuhkan maruah dia...sekurang-kurangnya dia berusaha untuk menjawab dan walaupun dia salah, pensyarah dapat membetulkan dia...kau?apa ada?harapkan bawa ipad saja dalam beg Prada tu kan?kan?kan?...

Inilah budaya masyarakat kita...yang salah diejek,dihina...sebabnya?pendidikan kita dan persekitaran mengajar begitu...learning is fun,ada ke ibu dan ayah kita ketawa bila kita terjatuh sewaktu umur setahun?ada ibu dan ayah kita gelakkan kita sewaktu kita sedang cuba merangkak dan jatuh?jika ada,mari cik rinda nak sekolahkan mak ngan ayah tu...mereka tak pernah ketawa,malahan excited bercerita dengan semua,anak saya dah pandai berjalan,tempohr jatuh sebab nak berjalan...bangga kot anak dah berjalan...namun taboo masyarakat kita memandang rendah kepada yang lain seakan menjadi nanah apabila kita memperluaskan pergaulan...dengan rakan...dan akhirnya?

Sebab tu bila pensyarah bertanyakan soalan,semua selesa mendiamkan diri...walaupun jawapan salah bukan hukumannya mati mandatori!sebabnya?inilah...

Nanti saya jawab salah kawan-kawan ketawakan saya...malu kot...

Idea kawan saya lagi bernas,tak apalah...

Dah berjangkit pada volunteer...bila pensyarah minta kita secara sukarela membentangkan,buat kerja dan sebagainya,semua membatukan diri...sebabnya takut nanti orang pandang kita semacam...kemudian adalah,macam-macam tafsiran kawan sekeliling...gila kuasa...tamak haloba...kau bukan bagus mana pon...baiklah,kalau saya tak bagus,apa kata awak yang angkat tangan sukarelakan diri awak?amacam?ada bran???

Dan akhirnya berjangkit ke organisasi...pergi masuk syarikat jadi 'Mat Saja'...duduk tanpa berbuat apa-apa...kalau syarikat milik ayah sendiri,tak apalah...kalau syarikat tu Ahmad Albab yang punya?boleh buat cmtu?sah-sah kena kemas barang kot...you're period!eh,you're fired!...period tu rindasahara...huhuhu...saje nak mengenang cerita bini-biniku gangster...

okay...sekian untuk bebelan kali ni...jumpa lagi...

Rindasahara:memang gila kuasa...

Tukul dan paku

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...sekali lagi rindasahara nak merepak...kali ni nak buat sesi luahan hati dan perasaan...klu dulu ada yang sudi berkongsi tapi sekarang...fikirlah sendiri...soalnya bukan nak menuding jari ye...cuma luahan hati...waaaaaa...i need you babe!!!

Hah...rindasahara ni bukanlah seorang yang sempurna,tapi..................bila orang buat kerja sambil lewa,memang rasa nak marah!wei,markah kamu markah saya,kerja sambil lewa kamu akan memberi akibat kepada saya!haish,mengigil rasa badan...tak tahu nak marah ke apa,tapi airmata dah keluar...penat kot macam ni...kita di sini bukan buat kerja copy paste,diulangi,BUKAN BUAT KERJA COPY PASTE!...rindasahara cukup terkilan...kita dah berair mata cari segala macam maklumat...tanya beliau macamana part beliau,rasa baik tak perlu tanya kot...memang jawapan itu menyakitkan perasaan...huhuuuuuuuuu...mummy...

Tak apalah,rindasahara malas nak fikirkan...lagi fikir lagi sakit jiwa...jadi buat jelah mana yang mampu ye...walaupun dalam hati dah macam kena bakar...sabar...sabar...entah kenapa rindasahara boleh jadi sesabar ini,masih boleh ketawa walaupun dalam hati rasa nak keluar api naga je...

Dan moralnya di sini,rindasahara menyedari,lain kali tunaikan tanggungjawab dengan ikhlas...terutama masa kerja...be responsible towards yours...kita kerja dengan orang,bukan dengan kucing...dengan kucing lagi kena jaga perasaan kucing tu...dengan manusia yang kompleks dikurniakan akal dan fikiran ni kita lebih perlu jaga hati...bercerita mengenai tanggungjawab ni...memang ada kalanya memedihkan...ada kalanya best...

Yang penting,setiap kesulitan itu pasti akan berbuah manis...kalau masam tu nasiblaa...

sekian...daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

rindasahara:suka main dengan tukul...

Monday, November 28, 2011

Mencari yang sempurna...

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...saja nak merepek kat sini buat kali ke berpuluh kali...yezza...apa khabar?rindasahara harap semua sihatlah ye...kepada yang muslim,selamat tahun baru hijrah...harapannya agar tahun ini membawa sinar kepada kita semua seluruhnya...

Baiklah...lama rindasahara memikirkan tajuk terbaik untuk sembang kali ni (sembang ke gebang???)...dan rasanya ini yang terbaik kot...dan kenapa rindasahara memilih tajuk ini...jom...check it out...

Pernahkah kita menjadi Mr/Ms/Mrs perfectionist?sebelum tu...apakebendenya perfectionist tu?hihi...perfectionist ni adalah sejenis tabiat yang bila kita termakan tabiat ni,automatik kita mahukan kesempurnaan tahap tertinggi dalam kehidupan...dan menginginkan yang terbaik dalam kehidupan...pernah kan?kalau pernah,samalah kita...huhuhu...jom tengok apa pro dan kontra nya sifat ini....

Dari segi pro nya,sifat ini memang terbaiklah...kita akan mempunyai pandangan yang tajam dalam sesuatu perkara yang melibatkan diri dan masa depan...sememangnya orang yang perfectionist ni seorang yang sangat-sangat-sangat-sangat-sangat mementingkan kesempurnaan dari setiap sudut...dari perincian pakaian...perawakan dalam kumpulan...sehingga ke hal ehwal rumah tangga...sudu lari sikit dari tempat dia pun akan diperbetulkan...di dalam organisasi...perkara ini bagus bagi seorang pengurus...bahasa senangnya,we want all things going smoothly...semuanya tersusun,teratur...macam orang Jepun...hihihi...

Namun kontranya juga banyak...sebab ia menyumbang kepada terjadinya satu perangai yang digelar 'CEREWET'...mak aih...bila dah cerewet,semua jadi tak kena...serius macam nak pelangkung kepala si perfectionist ni pun ada rasa kot...iyelaa,semua dia yang terbaik...semua orang buat jadi tak betul segalanya...warghhh...memang terbakar segalanya kot...

Rindasahara pernah berperangai macam ni satu ketika dahulu...waktu zaman persekolahan...memang segala-gaalnya mahukan kesempurnaan...dan rindasahara percaya,orang di sekeliling rindasahara masa tu akan bengang gila babai dengan kerenah cerewet tak henggat rindasahara masa tu...tapi kehidupan ni rindasahara ditakdirkan untuk menjadi semakin membesar...walaupun fizikal rindasahara  tidak menampakkan pertumbuhan setara,tapi tetap berubah kan...wasseh..(sila jangan pertikaikan fizikal saya...kikiki)


Apa-apa pun, kita perlu sedar...tiada yang lebih sempurna melainkan Tuhan...hanya Tuhan yang Maha Sempurna...sekian...daaaaaaaaaa...

Rindasahara:Mencari kesempurnaan dalam hubungan...aiseh!

Sunday, November 27, 2011

Saya Mahu Turun Ke Bumi...

Haluuuuuuuuu...semua...rindasahara nak merepak lagi...tajuk kali ni macam apa pula bunyinya...tak apalah...check it out....

"Saya mahu turun kebumi"...selama ni rindasahara tinggal di bulan ke?marikh...mungkin?ish...tidaklah begitu...ini adalah kata-kata yang dipinjam dari quotes bahasa inggeris 'down-to-earth'...membawa maksud kita perlu merendah diri dan sentiasa berada memandang kebawah walaupun kita berada di kedudukan tertinggi...

Rindasahara mengagumi sifat Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary...beliau antara hartawan yang dermawan dan sentiasa memandang ke bawah sedang yang lain berlumba-lumba mengaut keuntungan...membantu sekadar yang termampu...dengan perwatakan sederhana, beliau berusaha untuk memajukan diri dan orang lain...

Baiklah...rindasahara di sini juga berharap semoga rindasahara dikurnakan sifat rendah hati ni...dan kalau boleh biarlah ikhlasnya sampai kepada Tuhan...itu lebih bermakna...kan...huhuhu...

Indahnya hidup...jika kita mampu membantu orang lain...walau tak mampu membantu dengan wang ringgit,cukuplah dengan senyuman yang memberi sinar meredakan kesakitan...

Rindasahara:diri da memang rendah...:D

Thursday, November 24, 2011

Berikan Saya Satu Bintang

Haluuuuuuuuuuuuuuu...rindasahara merepak lagi...huhuhu...jom..check it out...

Tajuk hari ni pun macam apa ye...blh dikatakan...drama...drama...drama...huhuhu...it's okay...cuma saja nak berkongsi idea dalam ruangan sendiri kan...

Pelayar zaman dahulu kala menggunakan bintang sebagai pandu arah mereka dalam perjalanan...yelah,kalau dah berada di tengah lautan tanpa petunjuk akan tersesat...masih ingat dengan bintang timur?kenapa ia dipanggil bintang timur?pastinya kerana bintang itu berada di sebelah ufuk timur...dan kenapa dia dijadikan petunjuk arah?kerana dia hanya berada di timur dan disana dan kekalnya di sana...

Begitu juga hidup kita...memerlukan pemandu arah untuk sampai ke destinasi...sedar tidak sedar kita menggunakannya sejak kecil...Tuhan...ibu bapa...guru-guru...rakan-rakan...semua adalah pemandu arah sehingga dimana kita berada hari ini...akan datang...dan selamanya...semua ini menjadi bintang dalam kehidupan kita...

Kerana bintang itu banyak...pilihlah yang mana kita rasakan terbaik untuk dijadikan panduan arah kita...tetapnya...pilihan adalah dari kita...

sekian...adiossa..

rindasahara:bintang hati...

Tuesday, November 22, 2011

Kau yang kusayangi...

Kau yang kusayangi...
Nak kata handsome...jauh panggang dari api...
Kalau sengih cuma nampak gigi...
Rambut belah stail budak sekolah tinggi...
Beza tinggi cuma 2 inci...
Tambah pulak tak pandai bawa diri...
Depan orang membisu seribu erti...
Cuma senyuman menjadi penyeri...

Kau yang kusayangi...
Orang kata ku yang tuli...
Tak pandai pilih laki...
Semberono aje menyetujui...
Emak dah tepuk dahi...
Ayah dah tak terkata apa lagi...

Tapi...

Kau yang kusayangi sebab...
Dia pandai mengaji...
Imam terbaik yang pernah ditemui...
Bicaranya luhur tiada umpat keji...
Ikhlas mengambilku sebagai isteri...
Kerana mencari redha Ilahi...

Dia pendiam...ku tahu...
Dia pemalu...ku tahu...
Dia tak kacak...ku tahu...

Biar pendiam...asal tak sunyi dari membaca al-Quran...
Biar pemalu...asal menyayangiku tanpa batasan...
Biar tak kacak...asal baik budi dan sopan...

Apa pilihan anda?

Tuesday, November 15, 2011

Tolong jangan buat saya panik!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...rindasahara merepak lagi...banyak kali plak rindasahara ni merepak...banyak btl masa kamu,cik rinda...huhuhu...taklaa banyak masa,cuma kadang-kadang luahan di sini mampu mengurang keserabutan yang dibuat-buat di kepala ni...jom...check it out!

"Haaaaaaaa....kenapa ni?"
Tegur seorang si A di suatu hari...
"Tak ada apa-apa, kereta ni tiada minyak..."
Jawab si B dengan selamba...
"Gila kau!tengah-tengah jalan ni..."
Si A dah mula panik. Tambah pulak kereta di belakang mula membunykan hon...
Si B ciba menghidupkan kenderaan berulang kali. Dia juga mula panik,dijangkiti dari sahabat baiknya, Si A...

(*nota:Si A dan B di sini tiada kena mengena dengan sesiapa,samada yang hidup atau yang mati,jika ada,cuma kebetulan dan rindasahara minta maaf)

Pastinya kita pernah melalui situasi begini. Tidak terkecuali rindasahara,tambah-tambah tahap driving amatur ni...ada satu situasi yang ada kalanya,orang yang disebelah lebih panik dari orang yang mengalaminya...dan secara tidak langsung membuatkan orang yang mengalaminya rasa panik...dalam situasi tertekan begini,setan pun mula nak bermaharaja kan...siap ditiup-tiup perasaan panas membara dalam keadaan genting ni,sampai menimbulkan rasa nak marah...ingat nak marah si setan yang menghasut ni,alih-alih termarah plak kat orang sebelah...sorry,tak ada niat nak marah awak!Kena plak yang dimarahi tu kekasih hati pengarang jantung...hah!muncung tak habis satu minggu...tak pasal-pasal kena keluar beli bunga nak pujuk kan...BUNGA LAGI!!!

Realitinya,kognitif manusia ni sangat kompleks...ada manusia yang lekas panik,exam panik,nikah panik,ada anak panik,anak menangis panik...pendek kata memang semua segi dia akan panik dan risau...itu adalah semulajadi sifatnya...rindasahara tak menafikan itu...ada satu sudut,bagus sifat ni...ia menunjukkan kita seorang yang caring...tapi satu sudut,negatifnya ada...bila turut menyeret manusia lain bersama panik dengannya...namun,ada pula manusia yang tak mudah panik,walaupun masalah tu sebesar bumi sekalipun,dia buat-buat cool je (gila kau tak panik kalu keta sangkut tgh jalan sesak,ingat robot ke tak ada perasaan???)...dan spesies manusia ini akan mencari penyelesaian yang terbaik untuk dirinya dan juga orang sekelilingnya dalam menyelamatkan semuanya atau dirinya sendiri...

Rindasahara ni jenis ada masa tak mudah panik sangat...ada masa panik tak henggat juga...bergantung pada keadaan semasa...rindasahara selalu mengalami masalah kereta mati di tengah bukit,terutama rindasahara ni ada masa malas nak tukar gear...terus ambil lajak je (bajet kereta autolah tu!)...last-last mati tengah bukit...apa nak buat?

Buat tak tahu???
Buat-buat panik???
Atau buat macam bukit tu harta rindasahara???

Pertamanya,jangan panik dan mempanikkan orang sebelah...cool je walaupun sebenarnya dah cuak gila babai dalam hati...kemudian tarik hand brake dan freekan gear....hidupkan kereta balik dan selarikan minyak dan clutch...agak2 macam kereta dah macam terangkat sikit turunkan hand brake dan tekan minyak...jalan!!!(macam cikgu driving school plak rasanya..huhu)...

Apa yang penting...RELAKS DAN JANGAN PANIK...

Ini salah satu contoh laa kan...untuk pengaplikasian dengan yang lain...kita fikirkan bersama...sekian...adiossa...

Rindasahara: kalau panik buat assignment last minit,banyak idea datang,kan?

Watch out girls!!!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...tajuk hari ni gempak ye rindasahara...tak apa...cuma nak berkongsi idea terutama dengan wanita...sekarang pelbagai kes keganasan wanita yang terjadi dalam kehidupan seharian kita kan...jadi di sini rindasahara mahu berkongsi sedikit tips mempertahankan diri terutama bagi wanita yang di cop sebagai kaum yang lemah (sukahati ayam je diorang ni kan)...secara semulajadinya wanita perlu dilindungi oleh lelaki...namun,ada kalanya wanita dijadikan tempat untuk mereka melepaskan kemarahan,nafsu dan sebagainya...dan sebagai wanita,apa yang perlu kita tahu bukanlah hanya ilmu mempertahankan diri,namun kita juga perlu tahu serba sedikit kelemahan penyerang kita...menurut cikgu martial art tempat rindasahara belajar, opponent kita mampunyai beberapa kelemahan...antaranya...

1) Mata.
Bahagian ni memang sangat sensitif, tak kira bagi lelaki atau perempuan. Caranya?cucuk mata penyerang kita jika punya peluang! nampak simple tetapi sangat berkesan. Namun harus dilakukan dengan kesanggupan yang tiada batasannya...

2) Gigi
Gigi ni bukan gigi penyerang,tetapi gigi kita. Gunakan peluang menggigit di mana-mana bahagian badan mereka. dan seperti biasa,nekad adalah perlu...

3) Ibu jari
Ibu jari juga salah satu kelemahan yang jarang diketahui. Jika berkesempatan, pulas ibu jari melawan arah atau pulas ke belakang. Ini juga salah satu cara orang yang mengetahui seni mempertahankan diri mempertahankan diri.

4) Bawah telinga
Ini kawasan bahaya. Jika kita kena pada tempatnya, orang itu akan lemah. Dan jika terlebih kena, akan mambawa maut! Bahagian bawah telinga hingga ke bawah rahang adalah kelemahan yang mampu mengakibatkan malapetaka pada si penyerang. Kita boleh memilih samada mahu menghentak dengan siku (menyiku) dengan tangan (menumbuk) atau 'chopper' iaitu melayangkan tangan ke tempat tersebut (ala-ala taekwondo gitu).

5) Ulu hati
Bahagian terakhir tulang selangka ini adalah kelemahan penyerang kita. Tak perlu menggunakan sepenuh kekuatan kita,memadai dengan mencucuk dengan keseluruhan jari (membuat ala burung) kearah tersebut. Jika mampu, tumbukan padu kearah tempat tersebut mengundang senak pada penyerang.

6) Pinggang (anggaran 1 jengkal dari pusat)
Cuba test cara ini kepada abang, ayah, adik lelaki dan suami. Cubit di bahagian pinggang mereka. Mana-mana lelaki akan menunduk dan mengerang sakit. Jadi, dalam keadaan terdesak juga, ini boleh digunakan,samada menyiku/menendang/menumbuk/ atau mencubit bahagian berkenaan sekuat hati.

7) Lutut
Percayakah kita, kelemahan utama lelaki adalah pada lutut mereka. Kita boleh menyepak lutut mereka sekuat hati dan jika berkesempatan dan nekad, kita boleh menekan belakang pelipai lutut penyerang. Dengan ini mereka akan melutut tanpa dapat bangun lagi...

Bawalah apa-apa yang boleh mempertahankan diri...
Kita juga boleh membawa 'senjata' bersama...senjata bukanlah bermaksud pisau atau pistol, tetapi apa saja yang ada bersama kita boleh dijadikan senjata...payung, buku,surat khabar,minyak wangi jenis semburan,botol air...semuanya boleh dijadikan senjata...cuma kita kurang periksa mengenainya...waima sebatang pen pun boleh dijadikan senjata untuk kita...

Lawan untuk pertahanan,bukan untuk membalas dendam...
Jangan salah gunakan apa yang rindasahara kongsikan ni...ia sepatutnya digunakan pada masa-masa kecemasan,dan bukan tujuan untuk suka-suka...praktisnya boleh dilakukan sendiri,atau dengan bantuan yang lebih pakar...jika dalam silat juga,guru silat akan mengingatkan bahawa ilmu yang dipelajari bukan untuk menunjuk-nunjuk dan menimbulkan rasa riak...Tuhan pun tak suka itu,dan pertolongan dari Tuhan adalah sangat penting menghadapi situasi begini...

Apa yang penting dalam situasi begini,BERTENANG dan memikirkan cara untuk mempertahankan diri...dengan izin Tuhan, ilham akan datang secara spontan,dan mungkin juga ada orang bernama Ilham akan membantu kita...

Itu sebahagian dari tips yang boleh rindasahara share...tetapi harus diingat,walau kita tahu segalanya,tanpa izin Tuhan,kita takkan melakukannya. Jadi sebelum keluar rumah, berdoalah kepada Tuhan semoga perjalanan kita dilindungi olehNya selalu,pergi dan balik...bagi yang Muslim,bolehlah membaca ayat Kursi dan ayat pendinding sebelum melangkah keluar rumah...semoga kita semua dilindungi oleh Tuhan sentiasa...itu lebih utama...

Sekian perkongsian rindasahara untuk kali ni...daaaaaaaa....

Rindasahara:lindungi kami,Tuhan...:D

Saturday, November 12, 2011

Kurang Satu Inci Dari Cinta...

Bagaikan baru tersedar dari sebuah mimpi...
Kau kini menjauh pergi...
Duhai hati...tabahkah kamu menerima kehilangan ini?
Duhai hati...bersediakah kamu melewati daerah ini?
Tanpa dirinya di sisi...
Tanpa dirinya menemani...

Ahhh...apa beza tanpa cintanya...
Aku tetap begini...
Aku tetap di sini...
Kerana mencari apa yang pasti itu...
Lebih bermakna dari mengharap pada yang tak sudi...

Walau beribu ela kau asingkan...
Walau berjuta batu kau singkirkan...
Transmisinya tetap sama...tiada beza...

Kerana kita kurang satu inci dari cinta hakiki milik hati...





Thursday, November 10, 2011

Infiniti Cinta

Mula sebuah kasih...
Sapaan salam pembuka bicara...
Tanpa bicara seutuhnya...
Hanya sekadar penyeri sua rasa...

Tanpa sedar...mata-mata itu memerhati...
Melihat kita...bagai melukis rasa seindah pelangi...
Membuka lambaian...menyatukan dua hati...
Walau itu bukan yang kita ingini...

Tuhan...lemah jiwa diuji...
Dia pergi saat jiwa ini memuput janji...
Cinta pergi dibawa arus samudera...
Sungguh...kejamnya merenggut rasa...

Tuhan...ku derita....
Hati...bertabahlah...
Kutip semula serpihan kristal hati...
Cantumkan kembali...

Jiwa,tak perlu kau nestapa...
Hati,tak perlu terlalu meratapi...
Kasih itu sudah tiada...
Tak usah mengharap pada yang tak sudi...

Infiniti cinta...
Lambaianya kabur...
Destinasinya lebur...


(bersambung...)


Monday, November 7, 2011

Jatuh ke laut menjadi ke tidak?

Selalu kita dengar pepatah menyatakan bahawa 'jatuh ke laut menjadi pulau' menandakan bahawa kemana saja kita pergi akan ada hasilnya...lebih kuranglah pengertiannya...tapi kali ni rindasahara nak bawa dari sudut lainnya...sebab ada kalanya kita tak selalunya menjadi jika ke tempat orang...betul tak...

Perkara biasa apabila pertama berada di tempat baru,suasana dan budaya baru adalah kesukaran menyesuaikan diri di tempat tersebut...bak kata si **** tu...culture shock tak henggat...itu juga terjadi pada rindasahara apabila pertama kali berada di tempat orang...tapi tak adalah sampai nak berconteng-contengan di mana-mana meluahkan perasaan itu...cukuplah sekadar kita melepaskan kesukaran itu bersama sahabat sahaja...dan belajar bagaimana mahu menerima keadaan baru dalam suasana baru ini...

Rindasahara dari muda lagi sudah belajar berada di tempat orang...usia remaja rindasahara banyak dihabiskan dengan berada di tempat orang,dalam lapangan mencari ilmu...walaupun tempatnya tidaklah sejauh mana,namun kehidupan di tempat orang tetap terasa perbezaannya...sehingga akhirnya rindasahara di sini...dan rindasahara percaya...pengalaman rindasahara hanya setitis dari pengalaman mereka yang pernah merasai jerih perih belajar di luar negara...dengan budaya yang 100% berbeza...baik dari segi pertuturan,sosioekonomi,dan sebagainya...

Apa-apa pun...pokok pangkalnya adalah hati...bagaimana pembawakan kita di tempat orang...belajar budaya mereka...rindasahara bersyukur...pengalaman mengajar rindasahara menjadi seorang yang lebih fleksibel dan suka belajar budaya dan perkara baru di sekeliling rindasahara...bak kata orang...masuk kandang kambing mengembek...masuk kandang kerbau menguak...masuk kandang harimau...mengucap!

huhuhu...just kidding...

Anyway...kita sebagai manusia,takkan lari dari try&error...kadang-kadang mulut senang cakap...saya mampu melakukannya...tapi hakikatnya...tidak!tak semua orang mampu berubah mengikut persekitaran...dalam istilah HR nya,resistance to change...dan inilah taboo masyarakat kita....pemikiran sebegini mampu menjadi pembunuh senyap yang meracuni fikiran kita...sukarnya untuk berubah itu membuatkan kita melihat sekeliling adalah sebab kita jadi begini...dan itu membuatkan kita mencipta alasan untuk tidak berubah...

"Saya tak mahu hilang jati diri saya..."

"Sebab dia saya jadi begini..."

"Dah takdir jadikan saya begini..."

Kita diberikan banyak pilihan oleh Maha Pencipta...rindasahara diberikan pilihan untuk menulis dalam blog ini...dan publish apa saja dalam blog ini...semuanya adalah PILIHAN...kita memilih untuk berada di sini sekarang...kerana ini adalah akibat dari pilihan kita...bukan TAKDIR semata-mata kita disini...kalau pilihan rindasahara menolak tawaran masuk ke universiti...rindasahara takkan masuk ke universiti ini...segala-galanya adalah pilihan kita...kecuali jodoh dan ajal maut yang menjadi hak mutlak Maha Pencipta...kita usaha segalanya dengan pilihan tersebut...dan dari situlah Maha Pencipta memberikan apa yang terbaik untuk kita...yang setimpal dengan pilihan,usaha,doa dan tawakal kita...

Wah...berceramah motivasi plak rindasahara ye...

Okay...sekian untuk seketika...adiossaa...

Rindasahara:Terbaik dari langit...:D

Sunday, November 6, 2011

Kisah dongeng

Haluuuuuuuuuuuuuuu.....kepada semua yang membaca...kepada yang Muslim,selamat menyambut hari raya korban...rindasahara sempat beraya di sebuah rumah sahabat di satu tempat di Kuching...dan selebihnya beraya di MBO The Spring, Kuching...menengok wayang ajelaa kan tu...huhu...okay...lupakan wayang...kita kembali ke asalnya...

Oleh kerana rindasahara yang drive...jadi kena peka dengan jalan kan...dan apa yang rindasahara perasan di sepanjang jalan laa kan...ada je signboard ke U rindasahara belajar...mana2laa...di bulatan,simpang,jalan lurus,lampu isyarat...semua ada signboard ke U rindasahara belajar...walaupun tak begitu terkenal kan...tapi rasanya semua yang pandai membaca for sure takkan tak nampak lah kan...

Itu pun ada juga masih sesat sampai ke 'lost world'...huhuhu...rindasahara sesungguhnnya musykil tahap gaban...macamana boleh sampai ke 'lost world' tu rindasahara memang tak habis berfikir...ermmm...jika berbanding zaman rindasahara muda-muda dulu...sesat dari bandar nak balik U memang biasa...berpusing-pusing nak cari jalan ke U sampai berjam-jam...last2...turunkan cermin tingkap sebelah tanya dengan orang...itulah cara seeloknya...

Apa-apa pun...kesusahan itu mengajar kita erti menghargai...dan kesenangan mengajar kite erti tak puas hati...sesusahan dulu mengajar rindasahara erti bersyukur...kini dah ada signboard...huhuhu...bagusnya mereka sekarang...kan...kan...kan...

Kalau dulu lagi dah tertera signboard tu...entah-entah sekarang rindasahara dah tak ada di sini kot...dah kena halau...lalala...

Rindasahara:alah bisa tegal biasa...biasa derrr...

Thursday, October 27, 2011

Jalan cerita kita tak sama...

Waaaa...indahnya kehidupan...sebelum itu...haluuuuuuuuuuuuuuu semua...sapaan biasa...harap lebih bermotivasi pada hari ini...weee~~~rileks dlu...jom layan citer arini...

Hurmmm...jeles betul tengok member dah bergraduat...bagi orang extend macam rindasahara ni...enjoy je melihatmereka menepek gambar-gambar konvo kat pesbuk...tak apa...cari aura dulu...nanti tiba masa rindasahara akan menaiki pentas warna gold+biru tu...sambil disaksikan oleh mereka-mereka yang tersayang...wahhh...berangan kau...

Orait...ban itu sebenarnya cerita yang nak rindasahara ceritakan di sini sebenarnya...tapi biasalah,mukadimah cik rinda ni panjangnya tak henggat!...tapi adalah signifikan ceritanya di sini...ape benda signifikan tu cik rinda?aiseh...sorry bahasa terlebih mewah pula...signifikan=hubungan...biasalah menulis ayat kena boombastik...walaupun dasarnya plastik...lalala...

Okay...berhenti merepak...kita sambung balik...alkisahnya bermula bila rindasahara dengar sahabat rindasahara dipertanyakan oleh salah seorang sahabat yang lagi sorang ni...sahabat rindasahara tu sama-sama akan habis dengan rindasahara dan yang bertanya tu sahabat rindasahara yang bakal berkonvolah...wahwahwah...rindasahara dengar cerita tu macam terbakar je hati ni taw...sedap-sedap dia cakap pada sahabat rindasahara "senang je subjek tu..."...lepas tu bercerita dia sudah jadi general manager kat pejabat mana ntah...then blablablablabla....apakah???

Pada rindasahara,rindasahara langsung tak respect dengan kejayaan dia yang bergraduat tu...semua sahabat rindasahara yang berkonvo dan bergambar sakan tu rindasahara tumpang bergembira...berbangga...tapi tak dia!!!kalaulah takdir tu jumpakan rindasahara dengan dia...memang terkeluar bahasa longkang tahap tertinggi kat dia..."Hai...jadi sleeping beauty masa buat assignment pun boleh grad awal kan..."...nah kau!rindasahara tidak menafikan effort dia...tetapi yang menyampahnya effort kengkawan seassignment dengan dia patut lebih dihargai...kalau stakat nak merapu kat depan time presentation...aku pun boleh yang!lebih merapu dari kau, kau ada?...kalau masa perbentangan part dia paling menyampah sekali nak dengar...riak tak henggat!

Apa-apa pun...dia dah selamat berkonvo...dah selamat jadi GM...rindasahara?hah...terpuruk di sini sampai akhir...lalala...

btw...congrats my dear...you are awesome!

Monday, October 24, 2011

Suatu ketika...

Haluuuuuuuuuuuuuuu...semua...yup...dengan kesibukan sekarang ni...sempat lagi rindasahara mencorat coret di sini kan...tak apalah...janji semua tetap berjalan...dan hasilnya ada...weeee~~~

Cerita hari ni mengenai suatu ketika-rindasahara...saja nak recall pengalaman semasa kecil dulu-dulu...ada beberapa peristiwa yang masih terlekat diingatan...ada yang emak ceritakan kepada rindasahara...secara keseluruhannya, emak rindasahara mengkategorikan puteri sulungnya ni seorang yang tak banyak kerenah sewaktu kecilnya...tetapi keras hati...dan di sini sempatlah rindasahara merakamkan gelagat semasa kecil-kecil dahulu dalam bentuk tulisan...jom...check it out!!!

Termakan cili padi
Haaa...inilah cerita yang emak rindasahara selalu berulang-ulang kali ceritakan...yang paling best lah kot...waktu berlakunya peristiwa ni, rindasahara dalam lingkungan usia setahun...sedang-sedang menapak begitu,sambil pegang-pegang barang...emak rindasahara menceritakan...sewaktu tu rindasahara berada di dapur bersama emak...emak tengah asyik memasak...dan rindasahara menyusuri para dapur...kebetulan pula emak rindasahara baru meletakkan cili padi yang baru dibeli di dalam tampi padi...konon nak jemurlah...letak juga berhampiran dengan rindasahara...tengah asyik emak memasak...tiba-tiba dengar rindasahara melalak je...maunya tak melalak...pegi sumbat cili dalam mulut sape suruh!!!memang kecoh satu rumah time tu...ayah dah berkejar tengok apa jadi kat anak perempuan kesayangan dia ni...aiseh...macam-macam je...

Sangkut bawah katil
Ini angkara suka explore...emak jugalah yang bercerita...al-maklumlah,rindasahara ni kecil molek je orangnya...dan peristiwa ni berlaku masa rindasahara baru belajar merangkak...jalan punya jalan masuk bawah katil...emak ingat tak ada apa-apalah, sebab pandai masuk...pandailah keluar kot...tiba-tiba...melalak lagi!!!kesnya tak lepas keluar dari bawah katil...lalu ayah pun jadi hero...masuk bawah katil pegi ambil anak perempuan dia ni...haish...nakal tak henggat!hihihi...

Jatuh tangga
Ini pun sama...emak yang cerita...ia berlaku masa rindasahara baru pandai berjalan...rindasahara ni ada satu baiknya, tak menangis bila terjaga dari tidur...senyap-senyap je...masa ni emak dah tidurkan rindasahara, dan emak pun pergi basuh pakaian...dulu-dulu rumah rindasahara tak ada mesin basuh...maka basuhlah pakai tangan...tengah emak membasuh pakaian,tiba-tiba dengar bunyi something jatuh tangga...tahu-tahu rindasahara dah tergolek bawah tangga sambil melalak..lagi!!!huhuhu...apakan daya...itulah rindasahara...

Makan duit syiling
Ini pun emak juga cerita...masa tu dalam dua tahun...rindasahara ingat-ingat lupa peristiwa ni...almaklumklah,masih kecil...kisahnya apabila rindasahara asyik mengangu ayah tengah buat kerja...tak nak bagi anak dia yang sorang ni gangu, ayah bagilah dua keping duit syiling...sepuluh sen sekeping,dua puluh sen sekeping...biasalah,budak...dapat sesuatu masuk kedalam mulut...tiba-tiba tercekik je...syiling 20 sen...yang 10 sen dah hilang...emak dah kalut, tertelan ke?...memang ditepuk-tepuk belakang rindasahara suruh keluar lagi 10 sen tu...tapi sebenarnya ada tertinggal di luar...nasib baik...huhuhu...

Dikejar emak ayam
Peristiwa ni berlaku masa rindasahara tadika...sampai sekarang rindasahara tak suka emak2 ayam yang bawa anak...kisahnya rindasahara ni ada hasrat nak mencuri seekor anak ayam yang baru menetas dari emaknya...intai punya intai...rindasahara aimed anak ayam yang berjalan paling belakang...tengah nak tangkap tiba-tiba emak ayam tu pusing belakang dan kejar rindasahara...warghhhh!!!tak cukup tanah kau berlari!...hihihi...memanglah kelakar time tu...

Roti di dalam hidung?
Ini pun berlaku masa tadika...konon nak buat magik...masukkan roti gardenia dalam hidung...sekali masuk,lepas keluar...kali kedua...okay lagi...kali ketiga roti tak ank keluar!erk!!!...time tu dah melalak...ayah cuba keluarkan, tapi tak berjaya...lastnya esok pergi hospital,doktor yang tolong keluarkan...apakahhh???

Itulah antara ceritanya...sebenarnya banyak lagi peristiwa lucu rindasahara alami semasa kecil...biasalah...baru mengenali dunia...nak explore...akhirnya menyusahkan...huhuhu...jumpa lagi di lain siaran...daaaaaaaaaaaaaaaaa~~~

Rindasahara:carita tentang kau dan aku<----merujuk kepada abang rindasahara...

Tuesday, October 18, 2011

Aku kau berbeza...

haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...sekeliannya...wahwahwah...semangat pagi ni cik rinda ye...awal pagi dah mengadap lappy...saje nak lepaskan geram di sini...nak share citer-citer ngan pembaca semua...buat luahan esklusif kat mr.A dia buat tak tau je...tak apa...huhuhu...jom...check it out...

Berkenaan tajuk arini...tak ada kena mengena dengan perbezaan gender antara kita...tapi ada kaitan dengan usia...usia?kenapa?cik rinda dah jatuh hati dengan pucuk muda?sabar...bukan itu yang rindasahara nak sampaikan...lagipun taste rindasahara bukan pucuk muda okay...weeee~~~betapa sombong dan bongkaknya...okay...merapu aje lebihnya rindasahara ni...okay...kali ni serius punya...

Alkisahnya bermula...bila rindasahara ni suka buka laman sosial akaun rindasahara...adalah rindasahara terbaca dekat wall rindasahara...apa yang menarik hati rindasahara bila rindasahara membaca status demi status seorang ni (kantoi kau ni kaki menyibuk,rindasahara...hihi...)..dia post status setiap setengah jam laa kalau tak silap rindasahara...pakai mobile web lagi...kaya betul dia kan...online pakai telefon yang sah-sah telan duit macam teguk air aje...dan status dia mesti mengenai dia dan girlfriend dia,maksud rindasahara,dia dan teman istimewa dialah...sampai post tak sabar nak nikahlah...blablabla...gaduh laki bini pun habis dipostnya..rindasahara pada mulanya cakap...'sweetnya couple ni...'...iyelah...berbalas komen kat wall masing-masing...rindasahara nak harapkan mr.A membalas...selagi tak di tag nama dia...jangan haraplaa...weee~~~(terlebih kutuk plak...sorry my dear...huhu)...bukan begitu...pada mr.A,cinta kami rahsia kami...buat apa nak satu dunia tahu...kan..kan...kan...hihi...okay...berbalik pada cerita tadi...tiba-tiba dua hari lepas...rindasahara tergerak nak buka profile dia ni...tengah asyik membaca...mata rindasahara membesar macam apa tengok profile...BORN ON 1995???...puas rindasahara calculate...1995-2011=16...16 TAHUN???biar betik?...memang rindasahara terkujat tahap cipan...cipan pun tak terkujat macam rindasahara...ayat bukan main...bercinta macam nak rak...siap nak menikah apa suma...baru 16 tahun yang tahun depan nak SPM rupanya...serius...rindasahara tertipu...

Bila rindasahara mengenangkan zaman rindasahara seusia dia ni dulu...memang jauh panggang dari api...rindasahara pada usia dia dulu masih main lari-lari keliling sekolah lagi...mereka...advance...huhuhu..well, baguslah...ia menunjukkan mereka cepat matang...kan...ermmm...cuma apa yang perlu...didikan yang betul...kalau nak nikah,harap dapatkan memikul tanggungjawab dengan baik...jangan pula terpesong ke jalan yang tak baik...nanti tak pasal-pasal seorang lagi bayi jadi mangsa...ish...ish...ish...tak mahu sebutkan itu...

Apa-apa pun...pesanan rindasahara kepada yang berkenaan...dik,cinta masa muda memang indah...jangan rosakkan keindahan itu ye...kakak kamu ni (baru terasa diri ni tua...hihihi) sayang kamu...jaga diri baik-baik...good luck for your SPM...

sekian...daaaaaaaaaaaaaaaaa...

Rindasahara:see you di IPT...(mesti ada dalam surat cinta monyet dulu-dulu) :D

Tuesday, October 11, 2011

cer citer saje aje...

Di sebuah kampung ada 3 org remaja yang suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,

sorang tu Budin dan sorang lagi Cekmat. Aktiviti seharian mereka ni
menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan
niat nak tarbiyah mereka ni.


Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami
buktikan yang kami bukkn la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pergilah malaun 3 ekor tu kesurau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada
Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat
takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun
tak khusyuk juga lg..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam."
Tok imam punundur laa ke belakang.

Budin pun angkat laa takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin
ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"

Lalu batallah solat Budin. Yang lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbahak2.

Tok imam pun mintak pulak si Cekmat jadi imam. Si Cekmat pun terus ke
depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis
sembahyang.

Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Cekmat
niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Cekmat ni... Tapi dgn
bongkaknye si Cekmat berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu&terpana...*aiseh*

rindasahara:yang baik tak selalunya betul...:D


Monday, October 10, 2011

Setulus cinta


“Ros Alinda!”


Aku terkejut. Shahir sudah berdiri di hadapanku. Mata kami bertentangan. Dan aku akui, sehingga kini aku masih tidak mampu bertentangan mata dengan Shahir. Dia mencapai tanganku. Aku hanya membiarkan. Enggan melawan...

“Abang cintakan Alin...”

Ku lihat matanya masih berkaca. Aku menyeka airmataku. Memandangnya dengan sebuah senyuman kelat. Enggan bersuara. Shahir mengucup tanganku perlahan.

“Abang cintakan Alin...”

Hanya itu yang terkeluar dari bibirnya. Aku memandang jauh. Dengan keluhan berat. Cukuplah, aku enggan terluka lagi.

“Shahir...terimalah hakikat yang kita tak ada jodoh. Jodoh kita setakat itu saja...”

“No!”

“Saya dah tak ada perasaan lagi pada awak, Shahir.”

“Tipu!!!”

“Shahir...”

“Abang nak Alin!!!”

“Shahir, terimalah...”

“Tak!!!”

“Shahir!!!”

Aku mula meninggikan suara. Shahir terdiam. Airmatanya masih berbaki. Aku melepaskan keluhan berat. Sukar menangani masalah hati dan perasaan ini. Lebih sukar dari masalah di hotel.

“Segalanya telah saya terangkan dalam mesej terakhir yang saya kirimkan pada awak. Semuanya jelas, kan. Saya tak nak ulang lagi.”

Kulihat wajah Shahir seakan tidak berpuashati. Shahir, tidak pernah berubah. Kemanjaannya dan kedegilannya terkadang membuatkan diriku lemas. Adakalanya lucu juga dengan kelakuannya.

“Alin perlu jelaskan pada Abang. Apa salah Abang. Abang setia dengan Alin. Abang nak jadikan Alin isteri Abang. Semua Abang dah cakap pada Alin...”

Aku tersenyum sinis. Barangkali Shahir masih belum sedar. Atau aku yang terlalu mengikut hati. Aku melepaskan gengaman tangan Shahir setelah sekian lama dia meraih tanganku.

“Awak tak pernah buat salah. Tak ada. Cuma saya yang salah. Saya yang terlalu berdegil. Saya yang terlalu keras hati.”

Aku malas lagi melayani. Aku mengatur gerak. Tiba-tiba aku merasakan diriku dipeluk dari belakang.

“Abang rindukan Alin”

Aku meronta-ronta. Shahir masih memelukku. Kejap.

“Apa awak buat ni! Lepaskan saya!”

Pelukan Shahir terurai. Aku membetulkan kemejaku. Wajahku merah padam.

How dare you!”

Shahir terpinga-pinga. Menikus melihat aku mula menyinga. Sungguh, perlakuannya mencabar maruahku.

“Abang minta maaf...abang...abang tak senjaga. Abang terlalu rindukan Alin.”

“Awak tetap tak ada hak nak buat macam tu pada saya!”

Wajahku mencuka. Shahir tunduk. Mengakui kesilapannya yang gagal mengawal diri. Aku enggan memandang. Amarahku masih bersisa. Aku berlalu.

“Alin, dengar dulu penjelasan Abang...”

Aku enggan menoleh. Berkali-kali aku menepis tangannya yang sedaya-upaya cuba meraih tanganku. Melangkah laju ke hotel tanpa mempedulikannya lagi.

“Asha, lelaki tadi check in berapa lama?”

Asha membelek buku pendaftaran pelanggan.

“Seminggu, Cik Ros.”

Aku tersenyum.

“Terima kasih, Asha.”

Aku melangkah ke pejabatku. Terus ke bilik. Shahir, kedatangannya tanpa undanganku. Sesungguhnya, aku enggan melewati masa lalu. Cukuplah dengan keperitan yang kulalui selama ini. Aku menoleh apabila mendengar Yahoo Messengerku berbunyi.

Buzz!!!
Yanti: alang, bulan depan adik nikah.alang balik x?

Aku menekan kekunci.

Ross: alang sibuk! x balik.duit kenduri ckup x?alang dah mskkn 5k dlm akaun ibu.
Yanti: kenapa alang x balik.dah lama alang x balik

Aku mengeluh. Satu persatu masalahku hari ini.

Ross: sibuk.

Aku enggan melayani lagi. Entah dari mana adik mendapat alamat Yahoo Massengerku, aku tidak pasti. Aku mengeluh berat. Bukan aku tak suka mereka menemuiku. Bukan akau tak bahagia berhubung dengan mereka. Namun jiwa ini terlalu luka. Parut di hati mampu bernanah kembali. Aku meneliti diariku minggu ini. Deringan telefon mengangu konsentrasiku.

“Ros.”

Aku menyambut sopan.

“Ros okay?”

Aku tersenyum sendiri.

“Abang Zam. Ros okay.”

“Makan tengahari dah siap. Marilah ke dapur. Abang tunggu Ros.”

“Ros tak lapar, bang.”

Terdengar keluhan di hujung talian.

“Baiklah. Tapi kalau dah lapar nanti turun je. Okay?”

“Baik.”

Aku meletakkan gagang telefon. Chef Zam. Terlalu mengambil berat akan diriku. Risaukan diriku. Sedang dirinya masih membujang. Terlalu memilih, terjemahku. Tersenyumku mengenangkan dirinya...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

            Aku berjalan keluar dari pejabat. Ketika jam sudah merangkak ke pukul lapan malam. Sempat aku bertegur sapa dengan pekerja hotel syif malam di lobi.

“Balik dulu, Imran.”

Imran tersenyum.

“Hati-hati, Cik Ros.”

Aku menggangguk. Terus berjalan ke parkir kereta.

“Lewat balik...”

Aku terkejut dengan sapaan satu suara. Pantas aku menoleh. Shahir sudah berada dibelakangku.

“Kuat bekerja. Pekerja cemerlang...”

Aku memandang Shahir dengan pandangan paling dalam.

“Awak tak perlu sibuk dengan urusan saya, boleh tak?”

Aku ingin berlalu.

“Terlalu suka menipu dan memendam perasaan, kan. Sudahlah. Alin yang dulu takkan pernah berubah.”

Aku memejamkan mata. Kenapa dirinya terlalu berkeras kali ini.

“Apa yang awak nak?”

Pertanyaanku mengundang senyuman di bibirnya.

“Abang nak Alin kembali kepada kami. Tu saja. Kembali pada Abang.”

“Kembali untuk dikecewakan...lagi?”

Pertanyaanku mengundang kejutan pada dirinya.

“Abang pernah kecewakan Alin?”

Aku tersenyum sinis. Shahir setia menanti jawapan dariku. Aku mengeluh panjang.

“Dalam bilik awak ada cermin. Pergi tengok di sana.”

Aku berlalu sedang Shahir memanggil namaku tanpa jemu...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

            Tuhan, dugaan apakah ini. Aku meraup tangan ke muka setelah selesai berdoa. Sesudah lima tahun berlalu baru mereka mencariku? Setelah aku stabil dengan karier dan kehidupan. Aku melipat telekung dan sejadah. Menggantungkannya di penyidai. Aku mengambil tempat di meja kerja. Membuka laptop. Membaca emel yang dikirim. Emel mengenai kerja. Dan emel dari Kak Dee. Aku membuka dan membaca sepintas lalu...

........................................................................................................
To                               : lyndaros@gmail.com
Cc                               : antasyalina@yahoo.com
Subject                                    : Salam
Alang, apa khabar? Jadi balik ke nanti? Semua bertanyakan pasal Alang. Ibu pun tanya samada Kak Dee ada berhubung dengan Alang tak. Kak Dee tak sampai hati. Shahir juga sedang menjejaki Alang, atas permintaan ibu. Kalau masih sayangkan keluarga kita, alang baliklah. Semua menanti kepulangan alang. Kami tahu, alang merajuk dengan kami. Alang berkecil hati. Ibu memang menerima elaun bulanan dari alang, tapi ibu mahukan alang di sini. Baliklah dik, semua merinduimu.
Kak Dee
......................................................................................

            Aku termenung membaca emel Kak Dee. Aku belum bersedia untuk itu. Aku tak mahu luka lama ini bernanah kembali. Cukuplah dengan kiriman elaun kepada ibu setiap bulan. Tanganku menaip balasan dari emel Kak Dee

..........................................................................................
To                               : antasyalina@yahoo.com
Cc                               : lyndaros@gmail.com
Subject                                    : W’salam
Tak balik. Sibuk. Kalau tak cukup belanja kenduri cakap.
Ros Alinda.
.............................................................................................

Anggap sahaja diriku sudah tidak wujud dalam keluarga itu. Ia lebih membahagiakan. Masih terngiang-ngiang di telinga ini betapa aku dipandang sebelah mata...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

            Aku termenung merenung air putih yang kuambil. Memikirkan masa depan yang masih tidak menentu. Masih terkapai-kapai di awangan. Tawaran dari Hotel SandCastle masih bermain di fikiran. Hotel lima bintang yang menjanjikan pulangan lumayan. Namun aku perlu berjauhan dengan keluarga. Aku membetulkan kedudukan apabila melihat ibu memasuki dapur.

“Alang nak ke bandar, boleh ibu?”

Ibu menoleh. Memandangku bulat.

“Dah dapat kerja? Kerja apa? PTD?”

Aku mengambil masa menyusun ayat. Memberitahu mengenai tawaran yang kuterima adalah jalan terakhir yang akan kulakukan.

“Alang nak cari kerjalah. Mana tahu rezeki alang di sana.”

Ibu berdiri di hadapanku. Seakan tidak berpuashati dengan jawapan yang diberikan.

“Ibu dah cakap, ambil KPLI. Jadi cikgu. Kenapa kau ni degil sangat? Susah sangat nak ikut cakap ibu?”

Kata ibu separuh herdik. Aku tahu, dalam kalangan adik beradik, akulah anak yang selalu membangkang kata-kata ibu. Mungkin aku terdidik sebagai anak merdeka oleh arwah ayah, dan autoriti menjadi prinsipku.

“Ibu... alang cuma nak cari pengalaman baru.”

Ibu tersenyum sinis. Memberikan cabaran.

“Pengalaman baru apanya. Kalau kau kerja kerajaan, stabil. Ibu senang. Tengok sekarang, setiap bulan ibu dapat je duit bulanan dari Along, Angah dan Kak Dee. Kau? Dua bulan sekali pun susah...”

“Sebab tu alang nak ke bandar...”

“Sebab tu aku suruh kau masuk KPLI! Kenapa degil sangat?”

“Ibu nak suruh Alang jadi macam Angah? Yang tak pernah ikhlas mengajar anak murid dia? Selalu menungut?”

“Kau ni tak menjawab kata-kata aku tak sah!”

Aku terdiam. Malas bertegang leher dengan ibu. Aku mencuci cawan dan masuk ke bilikku. Penat dengan segalanya. Tanpa sedar airmataku tumpah...

“Alang dah isi borang KPLI?”

Aku menggeleng-gelengkan kepala. Angah menuangkan air kopi ke dalam cawan.

“Kau ni belajar je tinggi. Tapi otak tak ada. Orang nak bagi kau senang, tahu tak?”

“Senang dengan makan gaji buta?”

Wajah Angah merona merah. Berang dengan kenyataanku.

“Kau ni memang kurang ajar. Bongkak pula tu. Dasar tak kenang budi!”

Aku memandang Angah. Kami tak pernah sebulu. Dari dulu sehingga sekarang. Asyik bercakaran. Tak pernah rapat. Tak pernah berbaik walaupun sesaat.

“Kau tak ada kat rumah ni lebih aman. Menyusahkan saja!”

“Okay. Seperti yang diminta...”

Aku berlalu meninggalkan Angah sendirian. Enggan menyambung pertengkaran dengan Angah. Namun kata-katanya terkesan di hati...

‘Kau tak ada di rumah ni lebih aman...Menyusahkan saja!’

Mungkin mereka lebih bahagia tanpa aku di sini. Aku mula memikirkan sesuatu...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

Pagi nan ceria. Kerjaku tetap sama. Indahnya hanya aku yang memahaminya. Misi hari ini perlu dilunaskan. Itu targetku pada hari ini. Walaupun aku merasakan diriku kurang sihat. Ah, persetankan semua. Sakit ini, semakin dilayan semakin manja. Semakin menjadi-jadi. Aku melangkah ke lobi hotel.

“Pagi Cik Ros. Cik Ros tak sihat?”

Aku tersenyum memandang Idham.

“Pagi. Saya okay.”

“Cik Ros nampak pucat.”

Aku tersenyum. Perubahanku disedari olehnya.

“Saya okay. Don’t worry. Dah sarapan?”

Idham mengganggukkan kepala. Aku memandang jam di tanganku.

“Okaylah, Am. Saya masuk pejabat dulu.”

Aku sedikit tunduk dan berlalu pergi. Menunggu di hadapan lif. Kepalaku mula rasa berat. Tuhan, ujian apa lagi yang Kau berikan ini. Bertahanlah, untuk kesekian kalinya aku meyakini diri. Aku mampu bertahan. Aku mencari jika ada ubat penahan sakit yang kubawa bersama. Hampa. Seusai pintu lif terbuka aku terus menerpa ke dalamnya. Tiada orang. Aku menekan ke tingkat 4. Kepalaku semakin berdenyut-denyut. Tanpa sedar aku hilang pertimbangan. Dalam keadaan separuh sedar, aku mendengar satu suara memanggil...

“Alin!!!”

Hanya itu yang kedengaran...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

            Aku terasa dahiku diusap oleh seseorang. Hangat tangannya menenangkan aku. Terasa sebuah kucupan hangat singgah di dahiku. Aku membuka mata. Kak Haleda memandangku dengan senyuman yang terukir.

“Kak...”

Kak Haleda mengangguk. Terasa sungguh kesedihannya melihat aku terlantar di katil hospital.

“Macamana boleh jadi macam ni dik...”

Aku tersenyum. Lemah. Kak Haleda membetulkan selimutku.

“Penat...”

Hanya itu yang terluah di bibir. Kak Haleda menggelengkan kepala.

“Kak dah cakap jangan terlalu kuat bekerja...”

“Tapi saya perlu mencari wang.”

“Wang tak menjamin apa-apa dik...”

“Saya perlukannya...”

“Awak tipu...”

Aku terkejut mendengar suara garau menyampuk dari arah belakang. Shahir masih berpeluk tubuh disebelah Kak Haleda.

“Ros, Encik Shahir yang ternampak Ros tak sedarkan diri dalam lif tadi.”

Aku menganggukkan kepala.

Thanks...

Shahir mengusap rambutnya. Mamandangku dengan perasaan yang sukar untuk aku mengertikan.

“Degil tak habis...”

Aku hanya mendiamkan diri.

“Kak, boleh saya bercakap dengan Ros sebentar...”

Pintanya sopan. Aku menoleh. Kak Haleda mengganggukkan kepala.

“Kak tunggu di luar sebentar.”

Shahir mengambil tempat Kak Haleda setelah Kak Haleda melangkah keluar.

“Lima tahun Abang cari Alin. Lima tahun. Dan Alin begini?”

Aku memandang tepat ke mata Shahir.

“Apa yang awak cuba sampaikan sebenarnya, Shahir?”

Shahir menarik nafas panjang. Memandangku yang sememangnya degil sedari dulu.

“Kalau awak datang ke sini untuk menyakiti hati saya, tolonglah pergi. Kedatangan awak membuatkan diri saya lebih terbeban.”

Kulihat dirinya terdiam. Tersinggung barangkali. Aku menarik selimut dan membelakangi dirinya. Selama bersamanya dulu aku terlalu mengalah. Tak mengapa, untuk sebuah cinta. Namun tidak kini.

“Saya nak rehat.”

Shahir menghela nafas panjang.

“Ros Alinda Mohamad. Saya akui kesilapan saya membiarkan awak selama ni. Lima tahun saya merana tak mampu membayar pengorbanan awak pada saya. Saya mementingkan diri, kerana memikirkan awak akan baik untuk itu. Tapi percaturan saya adalah kesilapan terbesar saya, yang hanya saya sedari setelah awak hilang tanpa khabar berita. Maafkan saya. Dan apa yang perlu awak tahu, saya akan menyintai dan menunggu awak sampai bila-bila. I love you so much...

Kedengaran serak suara Shahir. Aku menoleh. Sejak Shahir berada di sini, airmatanya bagaikan tiada harga. Keegoannya runtuh keseluruhannya. Aku pula yang terlalu ego mempertahankan diri. Tuhan, dosanya aku membiarkan insan yang kusayangi menderita keranaku.

“Saya dah maafkan awak. Sejak lama dulu.”

Shahir meraih tanganku yang berselirat dengan wayar. Dikucup berkali-kali. Aku menahan kesakitan kerana jarum di dalamnya seakan mencucuk diriku.

“Sakit.”

Shahir menghentikan perbuatannya.

“Maaf, sayang.”

Dia mengusap kepalaku. Seakan mahu mengucup. Namun aku mengelak.

It’s not yours.”

Shahir tersenyum. Aku memandangnya tepat ke matanya.

“Nanti akan jadi Abang punya. Selama-lamanya.”

Aku tidak menjawab. Mengalihkan pandangan ke arah langsir. Shahir seakan menyedari perubahan diriku.

“Kenapa?”

“Kita takkan jadi kan. Hubungan kita kalau disambung takkan kemana.”

Shahir mengerutkan dahi.

“Maksudnya?”

“Saya takkan tinggalkan bumi bertuah ini.”

Shahir tersenyum.

“Abang pun akan berada di sini bersama Alin. Abang sudah dipindahkan ke sini. Sejak minggu lalu.”

Aku membeliakkan mata. Tidak mempercayai kata-kata Shahir. Dan Shahir ketawa lepas.

“Kita akan nikah. Serantak dengan adik.”

Aku menggelengkan kepala.

“Tak ada persediaan...”

Shahir tersenyum. Aku semakin keliru. Apa yang cuba disampaikan oleh Shahir sebenarnya? Aku masih menunggu jawapan.

“Kita balik. Sebab tu Abang nak kita balik sama-sama. Semua keluarga Alin merindui Alin. Semua mengakui kesalahan mereka tidak memberi kepercayaan kepada Alin. Kita balik ye sayang...”

Kata-kata Shahir bagaikan penghilang dahaga di tengah sahara. Menenangkan. Perlahan aku mengangguk sedang Shahir menadah tangan tanda kesyukuran...

~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~

            Aku bersiap-siap ingin ke pejabat. Dalam pada masa yang sama mengingati apa yang masih belum selesai di rumah. Kemas rumah, menyidai pakaian di ampaian, menyediakan makan pagi dan tengahari. Segalanya telah selesai. Shahir masih lena dalam dengkurannya. Selesai solat Subuh, dia terus memanjat katil. Minggu ini Shahir bekerja syif malam. Waktu siang adalah waktu untuknya merehatkan diri. Aku mendapatkan Shahir yang mengeliat malas.

“Abang...”

Shahir membuka mata.

“Cantiknya bidadari Abang...”

Shahir ingin menarikku bersamanya. Aku menolak lembut. Meletakkan jari telunjukku di bibirnya lembut.

“Abang, sayang nak pergi kerja.”

Shahir mengalihkan tanganku ke dadanya. Mata kami bertaut. Sinar bahagia terpancar dari mata redup milik Shahir.

“Okay. Kerja elok-elok. Jangan nakal-nakal...”

Belum sempat ayat terakhirnya dihabiskan aku meraih bibirnya. Tak ingin mendengar Shahir berbicara macam-macam. Igauannya masih tersisa. Sebelum menjadi parah biar aku mematikannya dulu. Biar dirinya kembali ke alam nyata.

“Sayang pergi dulu.”

Aku tersenyum. Shahir menggangguk sambil membetulkan tudungku.

“Pandu kereta elok-elok...”

“Okay. Semua sayang dah siapkan. Nanti jangan tak makan pula.”

Aku mengingatkan. Shahir mengangguk.

“Baik sayang. Dah kenyang rasa perisa strawberi kat bibir ni.”


"Nakal..."

Aku mengucup tangan Shahir. Dia mengambil kesempatan mengucup dahiku. Aku berjalan meninggalkan Shahir di bilik. Sedang aku memanaskan enjin kereta, telefon bimbitku berbunyi mesej.

‘Pandang ke atas’

Aku mendongak. Shahir mengintaiku dari tingkap bilik kami. Memberikan flying kiss untukku. Aku tersenyum. Shahir, bagai nama, begitulah orangnya. Romantik dan penuh rasa cinta. Baginya, sekali menyintai akan dimiliki sampai bila-bila. Aku membalas flying kiss yang diberikan...setulus cinta yang ada untukku...
~~~~~~~~~~~~~(****)~~~~~~~~~~~~~~
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget