Tuesday, March 29, 2011

Sharing is caring...

Ketika nak masukkan entry ni...rindasahara asyik fikirlaa...apa yang patut nak bagi tajuk untuk entry ni ye...lama fikir...rasa-rasa tajuk ni agak sesuailaa kan...sebab kat sini rindasahara nak share beberapa tips yang diperturunkan dari nenek...emak dan kepada rindasahara sendiri...ada juga diperolehi dari orang lain juga...tips apa?tips masakan...walaupun rindasahara bukanlah tahap chef di dapur...tetapi petua ni dirasakan amat berguna untuk rindasahara sendiri untuk panduan di dapur...huhuhu...

Tapi jujurnya...rindasahara bukan yang begitu pandai masak ye...check it out!!!

~Jika kita mahu buat cucur bilis menggunakan gaya biasa,tepung gandum dan ikan bilis...letak bawang sikit...pasti yang menjadi mimpi paling ngeri ialah apabila cucur tu dah sejuk kan...waaa...bagi kucing makan pun dia tak mahu...sebab keras dan sangatlaa kurang enak...tips di sini rindasahara nak bagitahu macamana nak lembutkan cucur bilis biasa tu...sampaikan bila dah sejuk pun masih berselera nak makan...caranya...semasa membancuh cucur tersebut...campurkan sedikit air panas kedalam bancuhan cucur...jangan terlalu banyak sebab akan jadi lain pulak...sedikit je...cukup sekadar bancuhan je...kemudian gorenglaa cucur tersebut...serius akan dapat cucur yang lembut dan sedap dimakan...cubalah...huhu...

~Bila kita beli sayur-sayuran dan buah-buahan di pasar...apa yang dibimbagi adalah asid racun perosak kan...takut masuk dalam badan...dan kita mula mencari alternatif...beli sabun pencuci sayur dan buah tu kan...tapi ada cara paling mudah dan murah...cara paling mudah dan murah adalah dengan merendamkan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan air garam...simple...letak garam...tuang air...letak sayur atau buah...biarkan dalam 2,3 minit...bilas...sayur-sayuran dan buah-buahan selamat...rasa pun lebih sedap...huhuhu...

~Dalam membuat kek dan kuih muih untuk raya,kita yang kategori novis ni pasti akan terbelek-belek buku resipi...cara paling mudah yang diajar oleh emak rindasahara ialah dengan mengetahui asas adunan kek dan kuih...tapi rindasahara cuma hafal asas adunan kek je...sebab rinda suka buat kek...huhu...asas kepada adunan kek ialah dengan sukatan secawan gula kastor,secawan marjerin,4 biji telur gred A,dan 2 cawan tepung kek naik sendiri...itu asasnya...kemudian tejumlah tepung akan dikurangkan bergantung pada kek yang ingin kita buat...kalau nak buat kek coklat contohnya...yang menggunakan coklat pure terbaik dari ladang,kena kurangkan tepung untuk mengelakkan kek menjadi liat...jika membuat kek oren yang menggunakan banyak cecair pati oren dan perahan jus oren,lebihkan tepung...simple kan...patut orang dulu-dulu senang je buat kek...dan satu lagi...pastikan kek diputar sekurang-kurangnya sejam atau bahasa simplenya,sehingga adunan betul-betul matang...kalau tak kek akan kurang menjadi...huhuhu...

~Suka buat donat tetapi selalu keras?haa...kat sini rindasahara nak berkongsi satu lagi tips dari dapur...dalam bancuhan donat tersebut...kita akan menggunakan marjerin yang dicairkan,tepung gandum,ibu roti atau yis,susu pekat,sedikit gula dan air kan...haa...bab air tu kena aware...kalau nak donat yang rapuh dan sedap...gula air yang betul-betul sejuk...senang cakap air dari freezer@peti sejuk laa...memang akan rapuh dan sedap punyalah...dah sejuk pun masih berselera nak makan...tak percaya..cubalaa...huhuhu...

~Kalau bab nasi ayam,pasti kita akan melihat dari mana kesedapan sambal dia...dan adalah sedikit komen...sambal tak sedap,kurang kick dan sebagainya..petua simple dari emak rindasahara...kalau kita membuat sambal merah nasi ayam tu...jangan guna cili besar saja...masuk sikit cili padi...bagi yang tak tahan pedas,masuk 2,3 biji pun cukuplaa...yang suka pedas macam rindasahara ni...lagi banyak lagi sedap...huhuhu...campurkan juag gula dan garam sebelum kita blend semua bahan tadi...kemudian tambah sedikit sos...macam biasa...memang sedap...huhuhu...

~Setiap kali menggorang sotong,mesti sotong akan keras...lepas tu,minyak memercik sana sini ketika menggoreng...macamana nak kurangkan semua ni...sebelum sotong digoreng,gaulkan sotong dengan tepung terlebih dahulu...ketepikan 5 minit...kemudian cuci kembali sotong sehingga bersih...baru gaul dengan tepung kali kedua dan goreng...sotong lebih lembut dan percikan minyak ketika menggoreng pun akan berkurangan...cubalaa...

~Last one...macamana nak bagi ayam yang digoreng menjadi lebih sedap dan lembut sehingga ke daging...ini petua dari auntie rindasahara...adalah dengan mengukus ayam tersebut terlebih dahulu...itu petua satu dari satu restoran makanan segera cara yang menyedapkan ayam...lembut isinya tu...waktu kukus daging ayam tu,bolehlaa dicampur dengan rempah ratus jika mahu...kemudian goreng...satu lagi cara yang diperolehi dari emak sahabat rindasahara adalah dengan merendamkan daging ayam tu dengan air coca-cola...kemudian goreng macam biasa...sedapp...huhu...

okay...setakat itu dulu petua dari rindasahara...nanti kalau ada petua lain rindasahara kongsikan lagi...selamat mencuba...daaa...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget