Saturday, March 5, 2011

Cinta...jangan biar ia sengsara....

Tajuk kali ni agak klise...yelaa,bagi sesetangah antara kita yang bercinta...termasuk saya akan cuba memberikan yang terbaik untuk cinta...dan tidak membiarkan ia terusan dimamah duka...hello,manusia mana yang memang menyukai kedukaan...namun kali ini cinta yang sengsara itu bukan ditujukan kepada manusia...persepsi cinta itu luas bukan...dan kali ini,sekali lagi menyandarkan pengalaman yang tidak seberapa ini...saya ingin berkongsi dengan semua pembaca...bagaimana saya berada di bumi kenyalang ini...ermm...

Pertama sekali...saya ingin berkongsi sedikit mengenai cita-cita saya sejak dari zaman kecilnya...dahulu...kalau waktu tahun satu...cikgu selalu tanya "nanti besar kamu nak jadi apa?"...dengan segala confident saya menjawab... "ANGKASAWAN,cikgu"...hah!!!tak padan dengan kecik...nak jadi angkasawan konon...kalau diingat kembali...memang saya tersenyum sendiri...angkara pengaruh cerita-cerita sains fiksyen yang agak popular waktu itu...kemudian...dari cita-cita yang agak tinggi itu...minat saya beralih kepada bidang perundangan...dan saya memasang angan-angan mahu memakai jubah peguam...wah...macam best je cita-cita ni kan...dengan penglibatan saya dalam debat dan pidato de sekolah...bakat yang ada terus diasah...sehingga tawaran itu datang pada saya sebaik tamat SPM...sudah tergengam beb...surat tawaran tu dengan cita-cita menggunung tinggi...tapi atas permintaan keluarga...saya pun terpaksa lupakan...kira tak ada rezekilaa tu...

Saya menyambung ke tingkatan enam di sebuah sekolah di daerah saya...pada mulanya sukar menerima hakikat...ku ke tingkatan enam?masih pakai uniform sekolah?mak aih...dah besar pun berbaju sekolah ke?member-member semua dah mula pakai bergaya ke kelas...politeknik...IKM...IKBN...menyambung diploma...sesungguhnya memang saya malu untuk bertemu dengan mereka...pakai baju sekolah?apa barang...dan confident saya mula turun...kelam rasanya masa depan saya...kemanalah aku ni...takkan jadi cikgu?aku tak layak jadi cikgu...desah hati...dalam kecelaruan masa depan tu...saya tetap teruskan pengajian di tingkatan enam...ambil STPM...walaupun bukan kerelaan saya...dan tingkatan enam tidaklah seburuk yang disangka...masalah kita...bila sebut yang lower sikit...otak pun menyendeng je kearah negatif...

Habis tingkatan enam...saya pun mengisi borang UPU...Unit Pusat Universiti...isi punya isi...selesai isi...kemudian mestilah keputusan akan keluar kan...berdebar hati menunggu keputusan...abang saya pun bagitahu...sebab dia ada akses internet..."Universiti Malaysia Sarawak..kursus WP02"...begitulah lebih kurang mesej yang diterima...rasa nak luruh jantung mendengarnya...saya tersalah baca atau abang yang tersalah tengok...seingat saya,saya tak pernah memohon untuk pergi sejauh itu...kursus ape pula tu?saya bingung...mak tak habis-habis sabarkan saya...Sarawak...jauh tu...saya tak yakin saya mampu...kenapalah Tuhan selalu beri apa yang saya tak mahu...lama termenung...hati dah berbelah bahagi...nak tolak atau terima...lalu dengan berat hati...terima jelah...ye sayang...saya memujuk hati sendiri...terbanglah saya ke bumi bertuah ini...

Sememangnya hidup tak seindah yang diimpi...realiti takkan sama dengan mimpi...tahun pertama saya di UNIMAS,saya memang hilang arah...tak tahu kemana tuju...dengan pengajian saya...Pembangunan Sumber Manusia...apa benda tu?pensyarah pulak macam tak pandai cakap melayu...memanjang Inggeris...dahlaa bahasa inggeris cukup makan je...saya lebih bercelaru...saya memang tak mampu...pernah sekali saya mahu beralah...cukuplah dengan perjuangan ni...tak mampu lagi rasanya...namun saya kuatkan hati...siapa nak ubah diri ni kalau saya tak ubah sendiri?hello sayang,kau tak cukup cantik untuk cari lelaki yang mampu sara hidup kau sampai mati...sedarlah sayang,kalau kau tak usaha sekarang...sampai bila pun kau dipandang sebelah mata...kau tak ingat ke...pandangan kutu kampung pada kau...sebelah mata pun tak laku beb..itu kutu kampung...belum lagi yang berjaya tu...dan saya pun kuatkan hati...buang sejaun mungkin ketidak relaan tu...apa pada hal?

Dan kini saya menerima kenyataan...saya di sini bukan kerana saya tak bagus...namun UNIMAS melihat potensi yang ada pada saya untuk digilap...UNIMAS memberikan nafas cinta...tapi saya yang leka dan membuatkan diri sengsara...kenapa?sebab saya lembat sedar...betapa saya bertuah berbanding yang lainnya...saya punya pengalaman berada di tempat orang...mempelajari budaya dan cara pertuturan mereka...siapa sangka dalam masa kuang setahun saya mampu mempelajari dialek melayu Sarawak...kerana apa?kerana Tuhan ciptakan manusia ni dengan tahan uji...campaklah kemana pun...selagi ada sumber asas...kamu mampu hidup...

Sebenarnya...cinta itu tak pernah sengsara...cuma kita yang menjadikan cinta itu sengsara...kalau dari dulu saya sedar...mungkin bahagianya lebih lama saya kecapi...ternyata UNIMAS tdaklah seburuk yang disangka...malah ia lebih baik dari yang lainnya...

Jangan biarkan cinta itu sengsara...kita dilahirkan untuk memiliki apa yang kita perlukan...bukan apa yang kita inginkan...jadilah separti apa adanya kita...berusaha sebaiknya...pasti cinta itu lebih bermakna...dan sekarang...campaklah kemana saja saya jika mahu...saya mampu hidup seadanya...saya tahan lasak...dan saya mampu menanggungnya...cuma jangan ke laut...sebab saya cuak dengan air besar...lalala...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget