Tuesday, March 1, 2011

Saat hilang cinta...

~andai kita menyayangi seseorang,lepaskan dia pergi...andai dia kembali,dia milik kita yang hakiki...namun andai sebaliknya terjadi...sudah tercatat di azali dia bukan milik hati~

Indahnya kata-kata ni kan...saya percaya ramai yang selalu mendengar dan tak kurang juga meng'quote' kata-kata keramat ni...namun,pasrahkah hati menerima hakikat kehilangan dalam diri?itu persoalan yang sehingga kini untuk saya jawapannya tetap tidak...bukan menidakkan takdir yang tersurat (walaupun ada benarnya penafian itu...)...namun hakikat kehilangan itu terlalu pahit untuk ditelan...

Saya akui,dalam hidup ini,sudah banyak kali merasa kehilangan...tak kiralah dari sekecil-kecil barang sehingga sebesar besar kehilangan,iaitu kehilangan insan tersayang...mungkin sesetengah antara kita merasai lebih dari apa yang saya rasa...kehilangan cinta itu usah dinafikan lagi,bagai sudah lali hati menerima hakikat kehilangan cinta...kehilangan kucing kesayangan...sehingga kehilangan ayah...yang memberi tamparan hebat dalam hidup ini...

Bercerita mengenai kehilangan,ia membuatkan kita seakan-akan hilang segalanya-semangat,cinta,kasih sayang...namun hakikat sebuah kehilangan bukanlah apa yang dipinta...namun kehilangan itu membawa pergi segala-galanya yang dahulunya bagaikan hakiki milik hati...saya akui itu...kehilangan membuatkan saya bagai hilang arah tuju...hilang tempat bergantung...sehingga pada satu tahap,hilang keyakinan untuk hidup a.k.a serik untuk menempuhinya lagi...saya pernah kehilangan cinta...walaupun ketika itu saya tahu cinta si dia bukan milik saya,namun kerana bebal sangat rasa mahu mengerti...lalu saya derita sendiri...dan akhirnya kehilangan menanti dan saya terpaksa menempuhi hakikat kehilangan itu..

Namun,dilihat dari positifnya hakikat kehilangan itu, ramai yang tidak menyedari...termasuk diri saya sendiri yang lambat menyedari hikmah disebalik sebuah kehilangan...dengan pengalaman pahit menempuhi sebuah kehilangan, saya akui diri ini semakin kuat menempuhi ranjau kehidupan kerana tidak selamanya kehidupan itu disinari matahari...ada kalanya hujan lalu...kadangkala kilat sabung menyabung...tapi hujan tak jadi...kehilangan menjadikan diir lebih kuat menghadapi rintangan yang tiba...dan lebih bersedia menerima hakikat kehilangan...kecewa untuk menerima kehilangan untuk kesekian kalinya memang terasa,namun ia tidaklah seteruk pahitnay yang pertama...kehilangan juga membantu diri saya membuat penilaian diri...dimana kekurangan lalu dijadikan ikhtibar dan panduan untuk menempuhi siri yang akan datang...

Apa sekalipun...kehilangan itu lumrah bagi manusia...cuma yang paling penting,jangan kita kehilangan cinta Tuhan...kerana cinta Tuhan itu takkan pernah hilang kecuali kita yang memilih untuk menghilangkannya...

~rindasahara 2011~ 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...