Thursday, March 10, 2011

Satu inci dari hati...

Berkira-kira dengan ibu jari yang tak berapa nak panjang...untuk masukkan entry ni...huhuhu...apakah maksudnya ye...satu inci dari hati...lebih kurang 4 sentimeter dari hati...boleh kira ke...erm...

Tapi kata-kata itu cuma analogi bagi sebuah kasih sayang...walaupun sayup di pandangan mata...kerana kasih sayang bagaikan cuma berada satu inci saja dari hati...sejauh laut luas...tapi apa pada hal...dirimu tetap...menghampiri hati...huhuhu...hanya satu inci dari hati...erm...

Ukuran kasih sayang itu sangat subjektif...tanpa kasih sayang...takkan ada cinta...tanpa semua ni...takkan ada kerinduan(wasseh...tgh merindulaa tu...huhuhu...)...ramai berkata kasih sayang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit...tapi saya tak nafikan wang ringgit perlu untuk kasih sayang...wah...materialistiknya rindasahara ni...huhuhu...hakikatnya...itulah...hello...wajah cantik dan hensem tu tak laku buat beli susu anak okay...tapi nakkan anak perlu ada kasih sayang...sebelum tu kena bayar mahar dulu...jangan ingat free-free kau boleh rembat...bayar mahar perlukan duit...'seposen' pun duit juga...tapi tak ada kasih sayang takkan ada semua tu kan...jadi itulah kaitan duit dan kasih sayang...jangan tipulah kata "saya sayang dia kerana dia baik...bertanggungjawab..." dan hanya itu...kalau tak takkan mak-mak dan bapak-bapak sanggup 'kenen'kan anak dia dengan orang yang bergaji tetap dan berpencen....betul tak...kita pun ada juga perasaan tu...tak percaya?saya ada satu kisah...seorang pemuda di kampung saya...orangnya baik...alim...orang-orang masjidlaa katakan...tapi pelajaran tak setinggi mana...cuma setakat SPM je...dan membuka kedai runcit di kampung...ada juga bapak orang kata pada dia 'kurang-kurang nak cari menantu cikgu'...wahwahwah...kalau anak tu pegawai besar mungkinlah kan...ini...anak SPM pun cukup makan je...asyik merayap jalan-jalan kat kampung...berangan...cikgu...wasseh...kenapa?kerana bergaji tetap dan berpencen laa....cubalaa pemuda tu cakap kat pak cik tu yang dia meniaga kecil-kecilan je...tapi boleh tukar sport rim empat-empat tayar kereta sekali lalu sampai RM2000 selamba je...jam tangan cikai-cikaipun harga  RM700...kalaulah pak cik tu tahu...nak ke pak cik tu cakap macam tu lagi...agak-agak...hurmmm...saya tak rasa begitu...huhuhu...

Sebenarnya...manteliti kita yang berorientasikan keselamatan dan ketetapan meracuni segalanya...ibarat cinta yang hanya kelihatan fizikalnya jauh...tetapi secara fitrahnya hanya seinci dari hati...saya bukanlah mahu menuduh melulu...namun itu hakikat yang harus ditelan oleh kita...dek kerana mentaliti kita...

Bagi saya,semua tu bukanlah sesuatu yang penting...tetapi perlu...perlu untuk menjalani kehidupan...namun bukan kepentingan untuk kelangsungan kehidupan...satu inci cuma ukuran...yang penting pada nilaian mata dan hati...kepada semua insan yang saya sayangi...anda..hanya satu inci dari hati saya...selama-lamanya...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget