Wednesday, March 23, 2011

Bila cinta berbicara...

"Kelam dasar hati menutupi cela rasa di jiwa...bagai tersentap setiap denyut nadi yang selama ini milik jiwa...di manakah pincangnya?adakah aku tidak cukup memperjuangkan cinta?sehingga akhirnya aku tewas dalam percaturan ini...tidakkk!!!"

Begitulah lebih kurang madah berhelah dan keluh kesah adik-adik yang baru mendapatkan keputusan SPM...ada yang menangis...menjerit...meratap...meraung dan pelbagai gelagat dapat dilihat...tak apa,rindasahara pun pernah lalui semua tu...kepada yang berjaya,tahniah diucapkan...selamat menentukan hala tuju yang lebih baik...rindasahara memang suka melihat kejayaan semua adik-adik ni...wah...sejuk perut ibu mengandung kan...huhuhu...

Baiklah...tutup cerita yang berjaya dengan cemerlangnya itu...sebab fokus rindasahara kali ni adalah kepada mereka yang kurang bernasib baik...kurang bernasib baik?alaaa...yang tak berjayalah tu...ada saja antara kita memberi kesimpulan itu...jangan...dengar dahulu...jangan semberono menuduh mereka tidak berjaya...mereka bukan tidak berjaya...cuma kurang bernasib baik...kenapa rindasahara berkata begitu?sebab rindasahara pun pernah melalui kepahitan itu...usaha dah sehabis daya...mencuba bukan sekali dua...namun akhirnya tetap rezki tidak menyebelahi...bagi rindasahara sendiri,memang sukar nak sabarkan hati...berminggu-minggu jugalah frust tahap awan...memang sangat-sangat frust time tu..kalaulah kan rindasahara tak ada agama...mahu saja terjun sungai time tu...ish...jangan!!!commit suicide tu berdosa!...tak apa...dunia belum berakhir...

Mengingati kembali rentetan itu...sekali hati rindasahara memang sebak...bayangkan...waktu itu keputusan memang tidak menyebelahi...tambah pula dengan ayah jatuh sakit...dengan terpaksa berulang alik dari hospital dan rumah...kemudian sewaktu di tingkatan enam,berulang alik dari hospital ke asrama (rindasahara tinggal asrama)...dalam minggu orientasi asrama...sempat rindasahara menangis dalam dewan bila dapat tahu ayah masih dalam hospital...hati mana tak keruan mendengar berita kan...aduhai...saat itulah rindasahara rasa bagai putus harapan...tak apalah,nak berhenti je tingkatan enam ni,jaga ayah...lagipun abang dengan adik sedang belajar...memang kusut sangat fikiran dan hati...luarannya memang ceria...tapi dalam hati...Tuhan saja yang tahu sengsaranya...sehingga genap sebulan rindasahara di tingkatan...ayah pun menghembuskan nafas terakhir di sebelah rindasahara...menangis?ohh...sudah kering airmata untuk menangisi segalanya...ketika melihat jasad ayah terbujur kaku...hati ini bagai terikut kaku...lost...sangat lost...pedih dalam hati bagai tak terasa lagi...

Namun,rindasahara mula berfikir...ya,saat ini cinta berbicara...bangun!sesungguhnya kau sedang berbicara,membicara dan dibicara oleh cinta!cinta Tuhan yang tak kenal erti jemu...Maha Pengasih...Maha Penyayang...yang tidak akan diuji jika ia diluar kemampuanmu...bangkitlah,walau dengan penuh kepayahan...bangkitlah...walau racun bisa nista terpaksa kau telan...bangkitlah...dari sendu itu..jadikan ia azimat terindah...kejayaan bukan tradisi...kegagalan bukan warisan...teguhkan hati ini,walau ia serapuh kaca...hati-hati mengendangnya,bimbang ia jatuh,berderai dan melukakan...sekeping hati ini milik kamu....bicara cinta ini adalah rencah untukmu...dalam mengharungi jalanan liku mendatang...akan kau temui bahagia...setelah kesabaranmu memuncak...

Benar,cinta itu tidak pernah terdustakan...rindasahara...manusia biasa...dari keluarga biasa...pelajar sekolah biasa...namun mampu menjejakkan kaki di bumi bertuah ini...memang,rindasahara akui kegagalan itu bagai runtuh langit tatkala mengenangkannya...sakit...amat sakit...amat pedih...namun berbaloikah untuk terusan ditangisi?selamanya digenangi airmata?ya...kita tidak akan lari dari menangisinya...bohong jika rindasahara berkata airmata ini tidak pernah jatuh kerana kegagalan ini...kalau sakit memang akan menangis,kan...tapi bukan selamanya perlu diratapi kegagalan itu...come on,kamu baru 17...17 tahun...jalan hidup masih panjang...kenapa perlu ditangisi perkara yang sudah berlalu?biarlah ia berlalu...jauh meninggalkan kita...mulakan langkah baru...aturkan dari bawah kembali...tak salah mengatur dari bawah...kerana akhirnya kejayaan pasti milik kita...orang yang berjaya bukan orang yang tak pernah gagal,tetapi orang yang gagal adalah orang yang akan berjaya...hidup perlu diteruskan...apa pada hal?...jadi...fikir-fikirkanlah ye...daaaaaaaaaaaaaaaa....

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget