Monday, March 7, 2011

Salahkah aku menyintaimu...

Erm...entry kali ini berkisar mengenai kita sendiri...sifat semulajadi kita,manusia...termasuk saya sendiri,yang suka memandang rendah pada orang lain...teringat satu kisah...dimana ia berlaku pada diri saya sendiri...bagi orang lain mungkin itu adalah perkara biasa,tapi tidak bagi saya...

Saya ni dulu orangnya biasa je...kalau dari segi rupa...sememangnya tak cantik...jauhlaa cantik sahabat-sahabat lainnya dari saya...dengan diri yang serba kekurangan...tambah pula perwatakan ala-ala tomboy...saya bukan pilihan untuk dijadikan teman...saya pernah dicemuh,dimaki,dihina kerana kekurangan saya...apalaa salah saya sampai tergamak mereka menghina sebegitu...banyak kali saya dicemik kerana kehodohan saya...nak kata saya menyakiti mereka,bertegur pun tidak...masakan boleh saya menyakiti mereka...mungkin senyuman saya mengundang rasa menyampah di hati mereka...itu baru kutu kampung yang tengok...belum lagi yang berjaya...gaji ribu riban....lagilaa...asalkan pandang,jeling pun tak mahu...betapa hinanya saya dimata mereka kan...kerana apa?kerana saya tak cantik...ditambah dengan waktu tu saya tak pandai bergaya...belajar tak tinggi...tak sampai ke universiti lagi...jadi...sebab itulah saya ni seringkali dihina...kan...tipulaa kalau saya tak sedih dengan mereka kan...malah saya akui,pernah juga airmata ni tumpah kerana hinaan mereka...dan saya tanamkan dalam hati...kamu perlu berusaha...belajar,kerja dan berjaya...biarlah orang kampung nak pandang kamu sebelah mata...biarlah mereka menghina...asalkan kamu tidak dihina Tuhan...dan sekarang...ternyata Tuhan sayangkan saya...

Kini...saya bersyukur dengan pemberian Tuhan...saya punya peluang untuk menyambung pengajian...dan saya  mempelajari teknik-teknik solekan dan grooming...dari seorang perempuan tomboy yang lasak...perlahan-lahan saya berubah menjadi lebih sopan...lebih kewanitaan...lebih berpewatakan lemah lembut...walaupun masih ada sisa-sisa tomboy...namun ia tidaklah terlalu menonjol seperti dulu...pernah satu ketika sahabat saya bertanya..."kau ke ni?"...mungkin terkejut dengan perubahan diri saya...dan itulah saya...

Namun,walaupun saya hampir menjejak jaya...InsyaAllah,berkat doa semua saya akan berjaya...tidak sesekali saya berdendam dengan mereka yang pernah menghina san mencemik kerana kehodohan saya...malah saya berterima kasih pada mereka kerana pandangan hina mereka itu mengubah diri saya untuk menjadi yang lebih baik...saya tetap seperti dulu...masih bertegur sapa dengan sahabat-sahabat lainnya...walaupun dari segi tahap pendidikan tidak setara...mereka malu untuk bersahabat dengan saya kerana saya bergelar mahasiswa...namun pada saya,gelaran mahasiswa itu bukan ukuran untuk saya memilih sahabat...semua sahabat saya sayang tanpa mengira siapa mereka...setinggi mana tahap pendidikan mereka...pada saya...apa pada hal?

Kepada diri saya...dan untuk ingatan kita bersama...tidak perlulah kita menghina mereka yang mungkin kita nampak kekurangannya...setiap antara kita punya kelemahan dan kelebihan yang terkadang nampak dimata...namun itu bukan tiket untuk kita memperlekehkan orang lain...saya juga sesekali memandang hina kepada yang lainnya...namun apabila difikir kembali...apa hak saya memandang hina dia yang mungkin terlihat kelemahannya di hadapan kita...saya pernah merasa dihina...dan saya masih merasai kepahitan penghinaan mereka...biarlah...Tuhan itu Maha Adil...saya tidak mendoakan yang tidak baik untuk mereka...cuma sebagai insan yang pernah dipandang hina dan menerima camikkan dan cacian dari yang lainnya,ia membuatkan saya lebih peka...jangan memandang mereka begitu...sebab saya tahu sakit dan peritnya...

Kepada yang merasai perithya apabila dipandang sebelah mata...tidak mengapa...biarlah kita dihina di dunia...biarlah kita dihina oleh manusia...selagi kita berbaik dengan makhluk lainnya...berbaik dengan mereka...tidak ada apa yang perlu dibimbangkan...biarlah kita dipandang hina manusia...asalkan tidak dipandang hina oleh Ynag Maha Kuasa...restu manusia tak kemana...restu Tuhan itu membawa kita kesyurga...tidak perlu meratapi kehinaan itu...kerana ia tidak akan selamanya...

Mungkin salah saya menyintai kamu...namun ia tak bererti saya terusan akan membenci kamu...saya dan kamu tiada beza di sisi Tuhan...

~~~tidak perlu menidakkan cinta dengan memberi cerca...tidak perlu menidakkan kasih dengan menyisih...tidak perlu menidakkan sayang dengan berlaku curang...tidak perlu menidakkan rindu dengan kata-kata setajam sembilu...kerana roda masa itu akan kembali padamu~~~

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget