Sunday, March 13, 2011

Cintai diri...cinta dihati...

Erm...lama saya meninggalkan blog tak terusik...lantaran sibuk menguruskan sahabat-sahabat yang datang dari jauh-sibu...Alhamdulillah...semua sudah kembali dengan selamat...kepada sahabat-sahabat yang bersama saya selama dua hari tu...harap berpuashatilaa dengan segala apa yang tersedia...minta maaflah kalau persediaan tak seberapa...andai ada kekurangan ye...huhuhu...

Selama saya tak membelogging kan diri...saya rasa saya sudah dapat satu cara baru untuk mengurangkan tekanan...wah...siap dapat pakej tu...apa ye...iaitu...memandu...memandu kereta dengan kelajuan biasa...80-100 km/j...pasang radio dan melalak seorang diri dalam kereta...alangkah bahagianya...saya ni masih dalam kategori novis dalam memandu...lesen pun baru aje tak sampai setahun pakai...jadi janganlah hairan dengan kelajuan biasa ni...huhuhu...nampaknya lepas ni kalau tertekan...bolehlah menyewa kereta dan memandu kan...lalala...

Bercerita mengenai tekanan...kita semua takkan dapat lari dari tekanan...jadi...jika anda tertekan dan stress...bergembiralah...kerana ia menunjukkan bahawa anda normal...jadi setiap kali saya mengalami tekanan,tidak kira samada dari luar mahupun dari dalam...saya selalu akan berkata "ya..saya normal!"...apa yang lebih penting adalah cara pengurusan tekanan...bagi yang beragama...pasti dengan mendekatkan diri dengan Tuhan adalah salah satu cara mengurangkan tekanan...tidak terkecuali diri saya...namun begitu,di samping mendekatkan diri dengan Tuhan, saya juga cuba dengan cara yang lainnya,supaya lebih seimbang...antaranya menulis,membaca,mendengar lagu,mencabar diri dengan melakukan aktiviti lasak,mendekatkan diri dengan alam semulajadi,melancong dan satu cara baru...memandu kereta...ada di kalangan kita akan keluar bershopping ketika dalam tekanan...ada yang menonton wayang...ada juga yang meluangkan masa dengan keluar bersama sahabat-sahabat...itu adalah cara positif dalam menguruskan tekanan...

Cara negatif dalam menguruskan tekanan juga ada...pengambilan alkohol secara berlebihan...menyalahgunakan bahan terlarang...dan sebagainya...jika di waktu remaja dulu saya tak terkecuali dari menggunakan cara yang salah untuk meredakan tekanan...remaja-remaja di zaman dulu saya menggunakan cara yang paling mudah dan murah...ubat batuk tu dah jadi macam air milo je...merokok tu bukan asing lagi...tak kurang dengan menelan panadol berpapan-papan...masih saya ingat dengan kisah seorang junior saya,ketika itu saya menjadi senior di sekolah...kerana dicabar oleh rakan,dia menelan panadol 2 papan sekaligus...akhirnya dimasukkan ke hospital...nasib baik dikesan awal...jika tak...ringkasnya...segala macam cara negatif ini memang mengundang bahaya...ish...ish...ish...dan waktu itulah saya cukup berang dengan rakan-rakan beliau yang mencabar tanpa usul periksa...jika tidak disabarkan oleh rakan-rakan...mahu saja penampar saya hinggap di muka-muka mereka yang mencabar itu...biasalah...darah muda panasnya lain dari belia...semua nak buat ikut hati je...sampai saya juga turut tertekan...huhuhu...

Namun..apa pun cara yang digunapakai dalam menguruskan tekanan...kita perlu menilai baik buruknya cara yang digunakan...apa yang lebih penting...kita perlu belajar menyayangi diri sendiri...dengan menyayangi diri sendiri membuatkan kita tidak bertindak terburu-buru dalam menguruskan tekanan...tidak bertindak melulu dan menggunakan cara negatif untuk menguruskan konflik dalam diri...kita diberi banyak pilihan oleh Tuhan dalam membuat pilihan...diri kita yang menentukan kemana arah pilihan kita...jika kita menyintai diri sendiri,seharusnya kita mahukan yang terbaik untuk diri...seperti menyintai orang yang terdekat dengan diri kita...pastinya kita akan memberikan yang terbaik untuk dia bukan...begitu juga dengan diri...sayangi diri...cintai diri...pasti keputusan yang diambil kerana perasaan cintakan diri tidak memudaratkan diri kita...

Oleh itu...bagaimana menguruskan tekanan adalah terletak pada hati...pokok pangkalnya adalah pada hati kita...andai kita rasakan cara itu yang terbaik dan tidak memberi kesan yang negatif pada diri...kenapa tidak kita cuba bukan...cintai diri...cinta dihati...erm...minggu depan free lagi ke...kalau free bolehlah...boss,dapat tak booking keta lagi minggu depan?...lalala...daaaaaaaaaaaaa....

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget