Tuesday, November 29, 2011

BOOOOOOOOOOOOOOOOOO sama dia!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu suma...apa khabar?harap sihatlaa ye...ermmm kali ni tajuk simple dan suma orang boleh faham kan...huhuhu...tak apa...let's check it out....jom buat satu situasi...

Situasi 
Dalam sebuah kelas,tatkala pensyarah sedang bertanyakan soalan...

Pensyarah: Apa pendapat kamu mengenai teori ni...
Seorang pelajar mengangkat tangan,lalu berkata...
Pelajar: Apa yang saya tahu teori ni blablabla...(tapi jawapan sudah lari dari soalan)
Pelajar lain sudah mentertawakan dia,tidak kurang mengejak dan...
BOOOOO sama dia...hahahahak!!!

Rindasahara paling allegi dengan manusia perangai seperti diatas...ye, benar dia telah memberikan jawapan yang salah...tapi apa hak kita untuk mencemuh jawapan dia...menjatuhkan maruah dia...sekurang-kurangnya dia berusaha untuk menjawab dan walaupun dia salah, pensyarah dapat membetulkan dia...kau?apa ada?harapkan bawa ipad saja dalam beg Prada tu kan?kan?kan?...

Inilah budaya masyarakat kita...yang salah diejek,dihina...sebabnya?pendidikan kita dan persekitaran mengajar begitu...learning is fun,ada ke ibu dan ayah kita ketawa bila kita terjatuh sewaktu umur setahun?ada ibu dan ayah kita gelakkan kita sewaktu kita sedang cuba merangkak dan jatuh?jika ada,mari cik rinda nak sekolahkan mak ngan ayah tu...mereka tak pernah ketawa,malahan excited bercerita dengan semua,anak saya dah pandai berjalan,tempohr jatuh sebab nak berjalan...bangga kot anak dah berjalan...namun taboo masyarakat kita memandang rendah kepada yang lain seakan menjadi nanah apabila kita memperluaskan pergaulan...dengan rakan...dan akhirnya?

Sebab tu bila pensyarah bertanyakan soalan,semua selesa mendiamkan diri...walaupun jawapan salah bukan hukumannya mati mandatori!sebabnya?inilah...

Nanti saya jawab salah kawan-kawan ketawakan saya...malu kot...

Idea kawan saya lagi bernas,tak apalah...

Dah berjangkit pada volunteer...bila pensyarah minta kita secara sukarela membentangkan,buat kerja dan sebagainya,semua membatukan diri...sebabnya takut nanti orang pandang kita semacam...kemudian adalah,macam-macam tafsiran kawan sekeliling...gila kuasa...tamak haloba...kau bukan bagus mana pon...baiklah,kalau saya tak bagus,apa kata awak yang angkat tangan sukarelakan diri awak?amacam?ada bran???

Dan akhirnya berjangkit ke organisasi...pergi masuk syarikat jadi 'Mat Saja'...duduk tanpa berbuat apa-apa...kalau syarikat milik ayah sendiri,tak apalah...kalau syarikat tu Ahmad Albab yang punya?boleh buat cmtu?sah-sah kena kemas barang kot...you're period!eh,you're fired!...period tu rindasahara...huhuhu...saje nak mengenang cerita bini-biniku gangster...

okay...sekian untuk bebelan kali ni...jumpa lagi...

Rindasahara:memang gila kuasa...

Tukul dan paku

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...sekali lagi rindasahara nak merepak...kali ni nak buat sesi luahan hati dan perasaan...klu dulu ada yang sudi berkongsi tapi sekarang...fikirlah sendiri...soalnya bukan nak menuding jari ye...cuma luahan hati...waaaaaa...i need you babe!!!

Hah...rindasahara ni bukanlah seorang yang sempurna,tapi..................bila orang buat kerja sambil lewa,memang rasa nak marah!wei,markah kamu markah saya,kerja sambil lewa kamu akan memberi akibat kepada saya!haish,mengigil rasa badan...tak tahu nak marah ke apa,tapi airmata dah keluar...penat kot macam ni...kita di sini bukan buat kerja copy paste,diulangi,BUKAN BUAT KERJA COPY PASTE!...rindasahara cukup terkilan...kita dah berair mata cari segala macam maklumat...tanya beliau macamana part beliau,rasa baik tak perlu tanya kot...memang jawapan itu menyakitkan perasaan...huhuuuuuuuuu...mummy...

Tak apalah,rindasahara malas nak fikirkan...lagi fikir lagi sakit jiwa...jadi buat jelah mana yang mampu ye...walaupun dalam hati dah macam kena bakar...sabar...sabar...entah kenapa rindasahara boleh jadi sesabar ini,masih boleh ketawa walaupun dalam hati rasa nak keluar api naga je...

Dan moralnya di sini,rindasahara menyedari,lain kali tunaikan tanggungjawab dengan ikhlas...terutama masa kerja...be responsible towards yours...kita kerja dengan orang,bukan dengan kucing...dengan kucing lagi kena jaga perasaan kucing tu...dengan manusia yang kompleks dikurniakan akal dan fikiran ni kita lebih perlu jaga hati...bercerita mengenai tanggungjawab ni...memang ada kalanya memedihkan...ada kalanya best...

Yang penting,setiap kesulitan itu pasti akan berbuah manis...kalau masam tu nasiblaa...

sekian...daaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

rindasahara:suka main dengan tukul...

Monday, November 28, 2011

Mencari yang sempurna...

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...saja nak merepek kat sini buat kali ke berpuluh kali...yezza...apa khabar?rindasahara harap semua sihatlah ye...kepada yang muslim,selamat tahun baru hijrah...harapannya agar tahun ini membawa sinar kepada kita semua seluruhnya...

Baiklah...lama rindasahara memikirkan tajuk terbaik untuk sembang kali ni (sembang ke gebang???)...dan rasanya ini yang terbaik kot...dan kenapa rindasahara memilih tajuk ini...jom...check it out...

Pernahkah kita menjadi Mr/Ms/Mrs perfectionist?sebelum tu...apakebendenya perfectionist tu?hihi...perfectionist ni adalah sejenis tabiat yang bila kita termakan tabiat ni,automatik kita mahukan kesempurnaan tahap tertinggi dalam kehidupan...dan menginginkan yang terbaik dalam kehidupan...pernah kan?kalau pernah,samalah kita...huhuhu...jom tengok apa pro dan kontra nya sifat ini....

Dari segi pro nya,sifat ini memang terbaiklah...kita akan mempunyai pandangan yang tajam dalam sesuatu perkara yang melibatkan diri dan masa depan...sememangnya orang yang perfectionist ni seorang yang sangat-sangat-sangat-sangat-sangat mementingkan kesempurnaan dari setiap sudut...dari perincian pakaian...perawakan dalam kumpulan...sehingga ke hal ehwal rumah tangga...sudu lari sikit dari tempat dia pun akan diperbetulkan...di dalam organisasi...perkara ini bagus bagi seorang pengurus...bahasa senangnya,we want all things going smoothly...semuanya tersusun,teratur...macam orang Jepun...hihihi...

Namun kontranya juga banyak...sebab ia menyumbang kepada terjadinya satu perangai yang digelar 'CEREWET'...mak aih...bila dah cerewet,semua jadi tak kena...serius macam nak pelangkung kepala si perfectionist ni pun ada rasa kot...iyelaa,semua dia yang terbaik...semua orang buat jadi tak betul segalanya...warghhh...memang terbakar segalanya kot...

Rindasahara pernah berperangai macam ni satu ketika dahulu...waktu zaman persekolahan...memang segala-gaalnya mahukan kesempurnaan...dan rindasahara percaya,orang di sekeliling rindasahara masa tu akan bengang gila babai dengan kerenah cerewet tak henggat rindasahara masa tu...tapi kehidupan ni rindasahara ditakdirkan untuk menjadi semakin membesar...walaupun fizikal rindasahara  tidak menampakkan pertumbuhan setara,tapi tetap berubah kan...wasseh..(sila jangan pertikaikan fizikal saya...kikiki)


Apa-apa pun, kita perlu sedar...tiada yang lebih sempurna melainkan Tuhan...hanya Tuhan yang Maha Sempurna...sekian...daaaaaaaaaa...

Rindasahara:Mencari kesempurnaan dalam hubungan...aiseh!

Sunday, November 27, 2011

Saya Mahu Turun Ke Bumi...

Haluuuuuuuuu...semua...rindasahara nak merepak lagi...tajuk kali ni macam apa pula bunyinya...tak apalah...check it out....

"Saya mahu turun kebumi"...selama ni rindasahara tinggal di bulan ke?marikh...mungkin?ish...tidaklah begitu...ini adalah kata-kata yang dipinjam dari quotes bahasa inggeris 'down-to-earth'...membawa maksud kita perlu merendah diri dan sentiasa berada memandang kebawah walaupun kita berada di kedudukan tertinggi...

Rindasahara mengagumi sifat Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary...beliau antara hartawan yang dermawan dan sentiasa memandang ke bawah sedang yang lain berlumba-lumba mengaut keuntungan...membantu sekadar yang termampu...dengan perwatakan sederhana, beliau berusaha untuk memajukan diri dan orang lain...

Baiklah...rindasahara di sini juga berharap semoga rindasahara dikurnakan sifat rendah hati ni...dan kalau boleh biarlah ikhlasnya sampai kepada Tuhan...itu lebih bermakna...kan...huhuhu...

Indahnya hidup...jika kita mampu membantu orang lain...walau tak mampu membantu dengan wang ringgit,cukuplah dengan senyuman yang memberi sinar meredakan kesakitan...

Rindasahara:diri da memang rendah...:D

Thursday, November 24, 2011

Berikan Saya Satu Bintang

Haluuuuuuuuuuuuuuu...rindasahara merepak lagi...huhuhu...jom..check it out...

Tajuk hari ni pun macam apa ye...blh dikatakan...drama...drama...drama...huhuhu...it's okay...cuma saja nak berkongsi idea dalam ruangan sendiri kan...

Pelayar zaman dahulu kala menggunakan bintang sebagai pandu arah mereka dalam perjalanan...yelah,kalau dah berada di tengah lautan tanpa petunjuk akan tersesat...masih ingat dengan bintang timur?kenapa ia dipanggil bintang timur?pastinya kerana bintang itu berada di sebelah ufuk timur...dan kenapa dia dijadikan petunjuk arah?kerana dia hanya berada di timur dan disana dan kekalnya di sana...

Begitu juga hidup kita...memerlukan pemandu arah untuk sampai ke destinasi...sedar tidak sedar kita menggunakannya sejak kecil...Tuhan...ibu bapa...guru-guru...rakan-rakan...semua adalah pemandu arah sehingga dimana kita berada hari ini...akan datang...dan selamanya...semua ini menjadi bintang dalam kehidupan kita...

Kerana bintang itu banyak...pilihlah yang mana kita rasakan terbaik untuk dijadikan panduan arah kita...tetapnya...pilihan adalah dari kita...

sekian...adiossa..

rindasahara:bintang hati...

Tuesday, November 22, 2011

Kau yang kusayangi...

Kau yang kusayangi...
Nak kata handsome...jauh panggang dari api...
Kalau sengih cuma nampak gigi...
Rambut belah stail budak sekolah tinggi...
Beza tinggi cuma 2 inci...
Tambah pulak tak pandai bawa diri...
Depan orang membisu seribu erti...
Cuma senyuman menjadi penyeri...

Kau yang kusayangi...
Orang kata ku yang tuli...
Tak pandai pilih laki...
Semberono aje menyetujui...
Emak dah tepuk dahi...
Ayah dah tak terkata apa lagi...

Tapi...

Kau yang kusayangi sebab...
Dia pandai mengaji...
Imam terbaik yang pernah ditemui...
Bicaranya luhur tiada umpat keji...
Ikhlas mengambilku sebagai isteri...
Kerana mencari redha Ilahi...

Dia pendiam...ku tahu...
Dia pemalu...ku tahu...
Dia tak kacak...ku tahu...

Biar pendiam...asal tak sunyi dari membaca al-Quran...
Biar pemalu...asal menyayangiku tanpa batasan...
Biar tak kacak...asal baik budi dan sopan...

Apa pilihan anda?

Tuesday, November 15, 2011

Tolong jangan buat saya panik!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...rindasahara merepak lagi...banyak kali plak rindasahara ni merepak...banyak btl masa kamu,cik rinda...huhuhu...taklaa banyak masa,cuma kadang-kadang luahan di sini mampu mengurang keserabutan yang dibuat-buat di kepala ni...jom...check it out!

"Haaaaaaaa....kenapa ni?"
Tegur seorang si A di suatu hari...
"Tak ada apa-apa, kereta ni tiada minyak..."
Jawab si B dengan selamba...
"Gila kau!tengah-tengah jalan ni..."
Si A dah mula panik. Tambah pulak kereta di belakang mula membunykan hon...
Si B ciba menghidupkan kenderaan berulang kali. Dia juga mula panik,dijangkiti dari sahabat baiknya, Si A...

(*nota:Si A dan B di sini tiada kena mengena dengan sesiapa,samada yang hidup atau yang mati,jika ada,cuma kebetulan dan rindasahara minta maaf)

Pastinya kita pernah melalui situasi begini. Tidak terkecuali rindasahara,tambah-tambah tahap driving amatur ni...ada satu situasi yang ada kalanya,orang yang disebelah lebih panik dari orang yang mengalaminya...dan secara tidak langsung membuatkan orang yang mengalaminya rasa panik...dalam situasi tertekan begini,setan pun mula nak bermaharaja kan...siap ditiup-tiup perasaan panas membara dalam keadaan genting ni,sampai menimbulkan rasa nak marah...ingat nak marah si setan yang menghasut ni,alih-alih termarah plak kat orang sebelah...sorry,tak ada niat nak marah awak!Kena plak yang dimarahi tu kekasih hati pengarang jantung...hah!muncung tak habis satu minggu...tak pasal-pasal kena keluar beli bunga nak pujuk kan...BUNGA LAGI!!!

Realitinya,kognitif manusia ni sangat kompleks...ada manusia yang lekas panik,exam panik,nikah panik,ada anak panik,anak menangis panik...pendek kata memang semua segi dia akan panik dan risau...itu adalah semulajadi sifatnya...rindasahara tak menafikan itu...ada satu sudut,bagus sifat ni...ia menunjukkan kita seorang yang caring...tapi satu sudut,negatifnya ada...bila turut menyeret manusia lain bersama panik dengannya...namun,ada pula manusia yang tak mudah panik,walaupun masalah tu sebesar bumi sekalipun,dia buat-buat cool je (gila kau tak panik kalu keta sangkut tgh jalan sesak,ingat robot ke tak ada perasaan???)...dan spesies manusia ini akan mencari penyelesaian yang terbaik untuk dirinya dan juga orang sekelilingnya dalam menyelamatkan semuanya atau dirinya sendiri...

Rindasahara ni jenis ada masa tak mudah panik sangat...ada masa panik tak henggat juga...bergantung pada keadaan semasa...rindasahara selalu mengalami masalah kereta mati di tengah bukit,terutama rindasahara ni ada masa malas nak tukar gear...terus ambil lajak je (bajet kereta autolah tu!)...last-last mati tengah bukit...apa nak buat?

Buat tak tahu???
Buat-buat panik???
Atau buat macam bukit tu harta rindasahara???

Pertamanya,jangan panik dan mempanikkan orang sebelah...cool je walaupun sebenarnya dah cuak gila babai dalam hati...kemudian tarik hand brake dan freekan gear....hidupkan kereta balik dan selarikan minyak dan clutch...agak2 macam kereta dah macam terangkat sikit turunkan hand brake dan tekan minyak...jalan!!!(macam cikgu driving school plak rasanya..huhu)...

Apa yang penting...RELAKS DAN JANGAN PANIK...

Ini salah satu contoh laa kan...untuk pengaplikasian dengan yang lain...kita fikirkan bersama...sekian...adiossa...

Rindasahara: kalau panik buat assignment last minit,banyak idea datang,kan?

Watch out girls!!!

Haluuuuuuuuuuuuuuuuuuu semua...tajuk hari ni gempak ye rindasahara...tak apa...cuma nak berkongsi idea terutama dengan wanita...sekarang pelbagai kes keganasan wanita yang terjadi dalam kehidupan seharian kita kan...jadi di sini rindasahara mahu berkongsi sedikit tips mempertahankan diri terutama bagi wanita yang di cop sebagai kaum yang lemah (sukahati ayam je diorang ni kan)...secara semulajadinya wanita perlu dilindungi oleh lelaki...namun,ada kalanya wanita dijadikan tempat untuk mereka melepaskan kemarahan,nafsu dan sebagainya...dan sebagai wanita,apa yang perlu kita tahu bukanlah hanya ilmu mempertahankan diri,namun kita juga perlu tahu serba sedikit kelemahan penyerang kita...menurut cikgu martial art tempat rindasahara belajar, opponent kita mampunyai beberapa kelemahan...antaranya...

1) Mata.
Bahagian ni memang sangat sensitif, tak kira bagi lelaki atau perempuan. Caranya?cucuk mata penyerang kita jika punya peluang! nampak simple tetapi sangat berkesan. Namun harus dilakukan dengan kesanggupan yang tiada batasannya...

2) Gigi
Gigi ni bukan gigi penyerang,tetapi gigi kita. Gunakan peluang menggigit di mana-mana bahagian badan mereka. dan seperti biasa,nekad adalah perlu...

3) Ibu jari
Ibu jari juga salah satu kelemahan yang jarang diketahui. Jika berkesempatan, pulas ibu jari melawan arah atau pulas ke belakang. Ini juga salah satu cara orang yang mengetahui seni mempertahankan diri mempertahankan diri.

4) Bawah telinga
Ini kawasan bahaya. Jika kita kena pada tempatnya, orang itu akan lemah. Dan jika terlebih kena, akan mambawa maut! Bahagian bawah telinga hingga ke bawah rahang adalah kelemahan yang mampu mengakibatkan malapetaka pada si penyerang. Kita boleh memilih samada mahu menghentak dengan siku (menyiku) dengan tangan (menumbuk) atau 'chopper' iaitu melayangkan tangan ke tempat tersebut (ala-ala taekwondo gitu).

5) Ulu hati
Bahagian terakhir tulang selangka ini adalah kelemahan penyerang kita. Tak perlu menggunakan sepenuh kekuatan kita,memadai dengan mencucuk dengan keseluruhan jari (membuat ala burung) kearah tersebut. Jika mampu, tumbukan padu kearah tempat tersebut mengundang senak pada penyerang.

6) Pinggang (anggaran 1 jengkal dari pusat)
Cuba test cara ini kepada abang, ayah, adik lelaki dan suami. Cubit di bahagian pinggang mereka. Mana-mana lelaki akan menunduk dan mengerang sakit. Jadi, dalam keadaan terdesak juga, ini boleh digunakan,samada menyiku/menendang/menumbuk/ atau mencubit bahagian berkenaan sekuat hati.

7) Lutut
Percayakah kita, kelemahan utama lelaki adalah pada lutut mereka. Kita boleh menyepak lutut mereka sekuat hati dan jika berkesempatan dan nekad, kita boleh menekan belakang pelipai lutut penyerang. Dengan ini mereka akan melutut tanpa dapat bangun lagi...

Bawalah apa-apa yang boleh mempertahankan diri...
Kita juga boleh membawa 'senjata' bersama...senjata bukanlah bermaksud pisau atau pistol, tetapi apa saja yang ada bersama kita boleh dijadikan senjata...payung, buku,surat khabar,minyak wangi jenis semburan,botol air...semuanya boleh dijadikan senjata...cuma kita kurang periksa mengenainya...waima sebatang pen pun boleh dijadikan senjata untuk kita...

Lawan untuk pertahanan,bukan untuk membalas dendam...
Jangan salah gunakan apa yang rindasahara kongsikan ni...ia sepatutnya digunakan pada masa-masa kecemasan,dan bukan tujuan untuk suka-suka...praktisnya boleh dilakukan sendiri,atau dengan bantuan yang lebih pakar...jika dalam silat juga,guru silat akan mengingatkan bahawa ilmu yang dipelajari bukan untuk menunjuk-nunjuk dan menimbulkan rasa riak...Tuhan pun tak suka itu,dan pertolongan dari Tuhan adalah sangat penting menghadapi situasi begini...

Apa yang penting dalam situasi begini,BERTENANG dan memikirkan cara untuk mempertahankan diri...dengan izin Tuhan, ilham akan datang secara spontan,dan mungkin juga ada orang bernama Ilham akan membantu kita...

Itu sebahagian dari tips yang boleh rindasahara share...tetapi harus diingat,walau kita tahu segalanya,tanpa izin Tuhan,kita takkan melakukannya. Jadi sebelum keluar rumah, berdoalah kepada Tuhan semoga perjalanan kita dilindungi olehNya selalu,pergi dan balik...bagi yang Muslim,bolehlah membaca ayat Kursi dan ayat pendinding sebelum melangkah keluar rumah...semoga kita semua dilindungi oleh Tuhan sentiasa...itu lebih utama...

Sekian perkongsian rindasahara untuk kali ni...daaaaaaaa....

Rindasahara:lindungi kami,Tuhan...:D

Saturday, November 12, 2011

Kurang Satu Inci Dari Cinta...

Bagaikan baru tersedar dari sebuah mimpi...
Kau kini menjauh pergi...
Duhai hati...tabahkah kamu menerima kehilangan ini?
Duhai hati...bersediakah kamu melewati daerah ini?
Tanpa dirinya di sisi...
Tanpa dirinya menemani...

Ahhh...apa beza tanpa cintanya...
Aku tetap begini...
Aku tetap di sini...
Kerana mencari apa yang pasti itu...
Lebih bermakna dari mengharap pada yang tak sudi...

Walau beribu ela kau asingkan...
Walau berjuta batu kau singkirkan...
Transmisinya tetap sama...tiada beza...

Kerana kita kurang satu inci dari cinta hakiki milik hati...





Thursday, November 10, 2011

Infiniti Cinta

Mula sebuah kasih...
Sapaan salam pembuka bicara...
Tanpa bicara seutuhnya...
Hanya sekadar penyeri sua rasa...

Tanpa sedar...mata-mata itu memerhati...
Melihat kita...bagai melukis rasa seindah pelangi...
Membuka lambaian...menyatukan dua hati...
Walau itu bukan yang kita ingini...

Tuhan...lemah jiwa diuji...
Dia pergi saat jiwa ini memuput janji...
Cinta pergi dibawa arus samudera...
Sungguh...kejamnya merenggut rasa...

Tuhan...ku derita....
Hati...bertabahlah...
Kutip semula serpihan kristal hati...
Cantumkan kembali...

Jiwa,tak perlu kau nestapa...
Hati,tak perlu terlalu meratapi...
Kasih itu sudah tiada...
Tak usah mengharap pada yang tak sudi...

Infiniti cinta...
Lambaianya kabur...
Destinasinya lebur...


(bersambung...)


Monday, November 7, 2011

Jatuh ke laut menjadi ke tidak?

Selalu kita dengar pepatah menyatakan bahawa 'jatuh ke laut menjadi pulau' menandakan bahawa kemana saja kita pergi akan ada hasilnya...lebih kuranglah pengertiannya...tapi kali ni rindasahara nak bawa dari sudut lainnya...sebab ada kalanya kita tak selalunya menjadi jika ke tempat orang...betul tak...

Perkara biasa apabila pertama berada di tempat baru,suasana dan budaya baru adalah kesukaran menyesuaikan diri di tempat tersebut...bak kata si **** tu...culture shock tak henggat...itu juga terjadi pada rindasahara apabila pertama kali berada di tempat orang...tapi tak adalah sampai nak berconteng-contengan di mana-mana meluahkan perasaan itu...cukuplah sekadar kita melepaskan kesukaran itu bersama sahabat sahaja...dan belajar bagaimana mahu menerima keadaan baru dalam suasana baru ini...

Rindasahara dari muda lagi sudah belajar berada di tempat orang...usia remaja rindasahara banyak dihabiskan dengan berada di tempat orang,dalam lapangan mencari ilmu...walaupun tempatnya tidaklah sejauh mana,namun kehidupan di tempat orang tetap terasa perbezaannya...sehingga akhirnya rindasahara di sini...dan rindasahara percaya...pengalaman rindasahara hanya setitis dari pengalaman mereka yang pernah merasai jerih perih belajar di luar negara...dengan budaya yang 100% berbeza...baik dari segi pertuturan,sosioekonomi,dan sebagainya...

Apa-apa pun...pokok pangkalnya adalah hati...bagaimana pembawakan kita di tempat orang...belajar budaya mereka...rindasahara bersyukur...pengalaman mengajar rindasahara menjadi seorang yang lebih fleksibel dan suka belajar budaya dan perkara baru di sekeliling rindasahara...bak kata orang...masuk kandang kambing mengembek...masuk kandang kerbau menguak...masuk kandang harimau...mengucap!

huhuhu...just kidding...

Anyway...kita sebagai manusia,takkan lari dari try&error...kadang-kadang mulut senang cakap...saya mampu melakukannya...tapi hakikatnya...tidak!tak semua orang mampu berubah mengikut persekitaran...dalam istilah HR nya,resistance to change...dan inilah taboo masyarakat kita....pemikiran sebegini mampu menjadi pembunuh senyap yang meracuni fikiran kita...sukarnya untuk berubah itu membuatkan kita melihat sekeliling adalah sebab kita jadi begini...dan itu membuatkan kita mencipta alasan untuk tidak berubah...

"Saya tak mahu hilang jati diri saya..."

"Sebab dia saya jadi begini..."

"Dah takdir jadikan saya begini..."

Kita diberikan banyak pilihan oleh Maha Pencipta...rindasahara diberikan pilihan untuk menulis dalam blog ini...dan publish apa saja dalam blog ini...semuanya adalah PILIHAN...kita memilih untuk berada di sini sekarang...kerana ini adalah akibat dari pilihan kita...bukan TAKDIR semata-mata kita disini...kalau pilihan rindasahara menolak tawaran masuk ke universiti...rindasahara takkan masuk ke universiti ini...segala-galanya adalah pilihan kita...kecuali jodoh dan ajal maut yang menjadi hak mutlak Maha Pencipta...kita usaha segalanya dengan pilihan tersebut...dan dari situlah Maha Pencipta memberikan apa yang terbaik untuk kita...yang setimpal dengan pilihan,usaha,doa dan tawakal kita...

Wah...berceramah motivasi plak rindasahara ye...

Okay...sekian untuk seketika...adiossaa...

Rindasahara:Terbaik dari langit...:D

Sunday, November 6, 2011

Kisah dongeng

Haluuuuuuuuuuuuuuu.....kepada semua yang membaca...kepada yang Muslim,selamat menyambut hari raya korban...rindasahara sempat beraya di sebuah rumah sahabat di satu tempat di Kuching...dan selebihnya beraya di MBO The Spring, Kuching...menengok wayang ajelaa kan tu...huhu...okay...lupakan wayang...kita kembali ke asalnya...

Oleh kerana rindasahara yang drive...jadi kena peka dengan jalan kan...dan apa yang rindasahara perasan di sepanjang jalan laa kan...ada je signboard ke U rindasahara belajar...mana2laa...di bulatan,simpang,jalan lurus,lampu isyarat...semua ada signboard ke U rindasahara belajar...walaupun tak begitu terkenal kan...tapi rasanya semua yang pandai membaca for sure takkan tak nampak lah kan...

Itu pun ada juga masih sesat sampai ke 'lost world'...huhuhu...rindasahara sesungguhnnya musykil tahap gaban...macamana boleh sampai ke 'lost world' tu rindasahara memang tak habis berfikir...ermmm...jika berbanding zaman rindasahara muda-muda dulu...sesat dari bandar nak balik U memang biasa...berpusing-pusing nak cari jalan ke U sampai berjam-jam...last2...turunkan cermin tingkap sebelah tanya dengan orang...itulah cara seeloknya...

Apa-apa pun...kesusahan itu mengajar kita erti menghargai...dan kesenangan mengajar kite erti tak puas hati...sesusahan dulu mengajar rindasahara erti bersyukur...kini dah ada signboard...huhuhu...bagusnya mereka sekarang...kan...kan...kan...

Kalau dulu lagi dah tertera signboard tu...entah-entah sekarang rindasahara dah tak ada di sini kot...dah kena halau...lalala...

Rindasahara:alah bisa tegal biasa...biasa derrr...
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget