Tuesday, March 29, 2011

lesung pipit...cacat yang cantik...

Wahwahwah...entry kali ni adalah mengenai lesung pipit...aiseh...mentang mentanglaa si rinda ni ada lesung pipit...mulalaa nak riak tu...huhuhu...tapi boleh riak ke...sebab lesung pipit ni sebenarnya satu kecacatan...ye sayang...KECACATAN...kecacatan otot yang dipanggil 'zygomaticus'...otot ni terletak di sudut pipi...bagi orang normal,otot ini macam biasa, tetapi bagi si 'cacat' berlesung pipit ni...otot ini dikatakan lebih pendek atau terbahagi kepada dua...
tak percaya jom kita baca yang di bawah ni...

'Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major. Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic. Tulang ini membahagi kepada superior (bahagian atas tepi bibir) dan inferior (bahagian bawah tepi bibir). Selain itu, factor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi'

dapat lihat dimana zygomaticus major...huhuhu...
Haa...jadinya...cik rinda ni cacatlaa ye...ish..ish...ish...kasihan...huhuhu...kedua-dua pipi lak tu...erm...tapi inilah yang dikatakan 'cacat yang cantik'...rindasahara mengakui,ramai diluar sana suka pada orang berlesung pipit...nampak sweet gitu...kononnya laa...huhuhu..apa-apa pun...bagi mereka yang rasa mahukan anak mereka punya lesung pipit juga...apalagi...carilah pasangan yang punya lesung pipit...kerana menurut kajian,lesung pipit ini adalah kerana faktor genetik dan ia adalah gen yang dominan...jadi peratusan untuk punya anak yang ada lesung pipit adalah 30-50 peratus...waa...cepat cari orang berlesung pipit...huhuhu...

Tetepi dengan teknologi sekarang...nak lesung pipit boleh dengan cara pembedahan...tapi berbaloi ke...mungkinlaa kan...untuk cantik...siapa taknak cantik...kan...tapi ada juga cakap kalau mahu anak yang ada lesung pipit tenyeh kat pipi anak kecil tu cili atau bawang putih...tapi berkesan ke...nanti tak jadi,kesian plak kat anak tu...huhuhu...

Bagi rindasahara sendiri...rindasahara punya lesung pipit dan abang pun sama...adik je takde...dia dah cantik...tak pelaa...huhuhu...kami mewarisi dari kedua-dua genetik...sebelah emak dan ayah...ayah ada lesung pipit...tapi emak tak ada lesung pipit...cuma ayah saudara rindasahara iaitu adik kepada emak ada lesung pipit...jadi kami pun ada lesung pipit...tapi lesung pipit rindasahara susah nak muncul...kalau senyum...mungkinlaa ada...tu pun tak berapa nak muncul...huhuhu...

Walau apa-apa pun...inilah kuasa Tuhan...betapa kita dicipta sempurna kan...jadi...syukuri nikmat yang ada...sekian...daaaaaaaaaaa.....

wah...ketawa besar ye...nampak tak lesung pipit dia...huhuhu...

erm...lesung pipit yang bukan lesung batu...


Sharing is caring...

Ketika nak masukkan entry ni...rindasahara asyik fikirlaa...apa yang patut nak bagi tajuk untuk entry ni ye...lama fikir...rasa-rasa tajuk ni agak sesuailaa kan...sebab kat sini rindasahara nak share beberapa tips yang diperturunkan dari nenek...emak dan kepada rindasahara sendiri...ada juga diperolehi dari orang lain juga...tips apa?tips masakan...walaupun rindasahara bukanlah tahap chef di dapur...tetapi petua ni dirasakan amat berguna untuk rindasahara sendiri untuk panduan di dapur...huhuhu...

Tapi jujurnya...rindasahara bukan yang begitu pandai masak ye...check it out!!!

~Jika kita mahu buat cucur bilis menggunakan gaya biasa,tepung gandum dan ikan bilis...letak bawang sikit...pasti yang menjadi mimpi paling ngeri ialah apabila cucur tu dah sejuk kan...waaa...bagi kucing makan pun dia tak mahu...sebab keras dan sangatlaa kurang enak...tips di sini rindasahara nak bagitahu macamana nak lembutkan cucur bilis biasa tu...sampaikan bila dah sejuk pun masih berselera nak makan...caranya...semasa membancuh cucur tersebut...campurkan sedikit air panas kedalam bancuhan cucur...jangan terlalu banyak sebab akan jadi lain pulak...sedikit je...cukup sekadar bancuhan je...kemudian gorenglaa cucur tersebut...serius akan dapat cucur yang lembut dan sedap dimakan...cubalah...huhu...

~Bila kita beli sayur-sayuran dan buah-buahan di pasar...apa yang dibimbagi adalah asid racun perosak kan...takut masuk dalam badan...dan kita mula mencari alternatif...beli sabun pencuci sayur dan buah tu kan...tapi ada cara paling mudah dan murah...cara paling mudah dan murah adalah dengan merendamkan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan air garam...simple...letak garam...tuang air...letak sayur atau buah...biarkan dalam 2,3 minit...bilas...sayur-sayuran dan buah-buahan selamat...rasa pun lebih sedap...huhuhu...

~Dalam membuat kek dan kuih muih untuk raya,kita yang kategori novis ni pasti akan terbelek-belek buku resipi...cara paling mudah yang diajar oleh emak rindasahara ialah dengan mengetahui asas adunan kek dan kuih...tapi rindasahara cuma hafal asas adunan kek je...sebab rinda suka buat kek...huhu...asas kepada adunan kek ialah dengan sukatan secawan gula kastor,secawan marjerin,4 biji telur gred A,dan 2 cawan tepung kek naik sendiri...itu asasnya...kemudian tejumlah tepung akan dikurangkan bergantung pada kek yang ingin kita buat...kalau nak buat kek coklat contohnya...yang menggunakan coklat pure terbaik dari ladang,kena kurangkan tepung untuk mengelakkan kek menjadi liat...jika membuat kek oren yang menggunakan banyak cecair pati oren dan perahan jus oren,lebihkan tepung...simple kan...patut orang dulu-dulu senang je buat kek...dan satu lagi...pastikan kek diputar sekurang-kurangnya sejam atau bahasa simplenya,sehingga adunan betul-betul matang...kalau tak kek akan kurang menjadi...huhuhu...

~Suka buat donat tetapi selalu keras?haa...kat sini rindasahara nak berkongsi satu lagi tips dari dapur...dalam bancuhan donat tersebut...kita akan menggunakan marjerin yang dicairkan,tepung gandum,ibu roti atau yis,susu pekat,sedikit gula dan air kan...haa...bab air tu kena aware...kalau nak donat yang rapuh dan sedap...gula air yang betul-betul sejuk...senang cakap air dari freezer@peti sejuk laa...memang akan rapuh dan sedap punyalah...dah sejuk pun masih berselera nak makan...tak percaya..cubalaa...huhuhu...

~Kalau bab nasi ayam,pasti kita akan melihat dari mana kesedapan sambal dia...dan adalah sedikit komen...sambal tak sedap,kurang kick dan sebagainya..petua simple dari emak rindasahara...kalau kita membuat sambal merah nasi ayam tu...jangan guna cili besar saja...masuk sikit cili padi...bagi yang tak tahan pedas,masuk 2,3 biji pun cukuplaa...yang suka pedas macam rindasahara ni...lagi banyak lagi sedap...huhuhu...campurkan juag gula dan garam sebelum kita blend semua bahan tadi...kemudian tambah sedikit sos...macam biasa...memang sedap...huhuhu...

~Setiap kali menggorang sotong,mesti sotong akan keras...lepas tu,minyak memercik sana sini ketika menggoreng...macamana nak kurangkan semua ni...sebelum sotong digoreng,gaulkan sotong dengan tepung terlebih dahulu...ketepikan 5 minit...kemudian cuci kembali sotong sehingga bersih...baru gaul dengan tepung kali kedua dan goreng...sotong lebih lembut dan percikan minyak ketika menggoreng pun akan berkurangan...cubalaa...

~Last one...macamana nak bagi ayam yang digoreng menjadi lebih sedap dan lembut sehingga ke daging...ini petua dari auntie rindasahara...adalah dengan mengukus ayam tersebut terlebih dahulu...itu petua satu dari satu restoran makanan segera cara yang menyedapkan ayam...lembut isinya tu...waktu kukus daging ayam tu,bolehlaa dicampur dengan rempah ratus jika mahu...kemudian goreng...satu lagi cara yang diperolehi dari emak sahabat rindasahara adalah dengan merendamkan daging ayam tu dengan air coca-cola...kemudian goreng macam biasa...sedapp...huhu...

okay...setakat itu dulu petua dari rindasahara...nanti kalau ada petua lain rindasahara kongsikan lagi...selamat mencuba...daaa...

Wednesday, March 23, 2011

Bila cinta berbicara...

"Kelam dasar hati menutupi cela rasa di jiwa...bagai tersentap setiap denyut nadi yang selama ini milik jiwa...di manakah pincangnya?adakah aku tidak cukup memperjuangkan cinta?sehingga akhirnya aku tewas dalam percaturan ini...tidakkk!!!"

Begitulah lebih kurang madah berhelah dan keluh kesah adik-adik yang baru mendapatkan keputusan SPM...ada yang menangis...menjerit...meratap...meraung dan pelbagai gelagat dapat dilihat...tak apa,rindasahara pun pernah lalui semua tu...kepada yang berjaya,tahniah diucapkan...selamat menentukan hala tuju yang lebih baik...rindasahara memang suka melihat kejayaan semua adik-adik ni...wah...sejuk perut ibu mengandung kan...huhuhu...

Baiklah...tutup cerita yang berjaya dengan cemerlangnya itu...sebab fokus rindasahara kali ni adalah kepada mereka yang kurang bernasib baik...kurang bernasib baik?alaaa...yang tak berjayalah tu...ada saja antara kita memberi kesimpulan itu...jangan...dengar dahulu...jangan semberono menuduh mereka tidak berjaya...mereka bukan tidak berjaya...cuma kurang bernasib baik...kenapa rindasahara berkata begitu?sebab rindasahara pun pernah melalui kepahitan itu...usaha dah sehabis daya...mencuba bukan sekali dua...namun akhirnya tetap rezki tidak menyebelahi...bagi rindasahara sendiri,memang sukar nak sabarkan hati...berminggu-minggu jugalah frust tahap awan...memang sangat-sangat frust time tu..kalaulah kan rindasahara tak ada agama...mahu saja terjun sungai time tu...ish...jangan!!!commit suicide tu berdosa!...tak apa...dunia belum berakhir...

Mengingati kembali rentetan itu...sekali hati rindasahara memang sebak...bayangkan...waktu itu keputusan memang tidak menyebelahi...tambah pula dengan ayah jatuh sakit...dengan terpaksa berulang alik dari hospital dan rumah...kemudian sewaktu di tingkatan enam,berulang alik dari hospital ke asrama (rindasahara tinggal asrama)...dalam minggu orientasi asrama...sempat rindasahara menangis dalam dewan bila dapat tahu ayah masih dalam hospital...hati mana tak keruan mendengar berita kan...aduhai...saat itulah rindasahara rasa bagai putus harapan...tak apalah,nak berhenti je tingkatan enam ni,jaga ayah...lagipun abang dengan adik sedang belajar...memang kusut sangat fikiran dan hati...luarannya memang ceria...tapi dalam hati...Tuhan saja yang tahu sengsaranya...sehingga genap sebulan rindasahara di tingkatan...ayah pun menghembuskan nafas terakhir di sebelah rindasahara...menangis?ohh...sudah kering airmata untuk menangisi segalanya...ketika melihat jasad ayah terbujur kaku...hati ini bagai terikut kaku...lost...sangat lost...pedih dalam hati bagai tak terasa lagi...

Namun,rindasahara mula berfikir...ya,saat ini cinta berbicara...bangun!sesungguhnya kau sedang berbicara,membicara dan dibicara oleh cinta!cinta Tuhan yang tak kenal erti jemu...Maha Pengasih...Maha Penyayang...yang tidak akan diuji jika ia diluar kemampuanmu...bangkitlah,walau dengan penuh kepayahan...bangkitlah...walau racun bisa nista terpaksa kau telan...bangkitlah...dari sendu itu..jadikan ia azimat terindah...kejayaan bukan tradisi...kegagalan bukan warisan...teguhkan hati ini,walau ia serapuh kaca...hati-hati mengendangnya,bimbang ia jatuh,berderai dan melukakan...sekeping hati ini milik kamu....bicara cinta ini adalah rencah untukmu...dalam mengharungi jalanan liku mendatang...akan kau temui bahagia...setelah kesabaranmu memuncak...

Benar,cinta itu tidak pernah terdustakan...rindasahara...manusia biasa...dari keluarga biasa...pelajar sekolah biasa...namun mampu menjejakkan kaki di bumi bertuah ini...memang,rindasahara akui kegagalan itu bagai runtuh langit tatkala mengenangkannya...sakit...amat sakit...amat pedih...namun berbaloikah untuk terusan ditangisi?selamanya digenangi airmata?ya...kita tidak akan lari dari menangisinya...bohong jika rindasahara berkata airmata ini tidak pernah jatuh kerana kegagalan ini...kalau sakit memang akan menangis,kan...tapi bukan selamanya perlu diratapi kegagalan itu...come on,kamu baru 17...17 tahun...jalan hidup masih panjang...kenapa perlu ditangisi perkara yang sudah berlalu?biarlah ia berlalu...jauh meninggalkan kita...mulakan langkah baru...aturkan dari bawah kembali...tak salah mengatur dari bawah...kerana akhirnya kejayaan pasti milik kita...orang yang berjaya bukan orang yang tak pernah gagal,tetapi orang yang gagal adalah orang yang akan berjaya...hidup perlu diteruskan...apa pada hal?...jadi...fikir-fikirkanlah ye...daaaaaaaaaaaaaaaa....

Monday, March 21, 2011

Jalan cinta

Memasukkan entry ni memang banyak kali saya memikirkan kesan dan akibatnya...ia seakan membuka pekung sendiri yang sepatutnya menjadi rahsia hati...namun saya kuatkan hati...niat saya ikhlas...kepada semua yang membaca...apa yang baik jadikanlah teladan...namun yang tidak baik itu jadikan sempadan...sesungguhnya saya juga manusia biasa...tak pernah lekang dari berbuat salah...tak pernah habis dari melakukan silap...

Zaman remaja tidak semudah yang disangka...saya juga pernah remaja...menjalani kehidupan remaja dengan penuh liku...saya dulu pernah tersasar dari jalan yang sebetulnya...akibat mengikut rasa dan hati...saya hampir memusnahkan masa depan saya sendiri...hampir menjadi rapuh dek kerana kelamnya sinar...pernah membenci tanpa disedari...malah pernah mendendami tanpa siapa peduli...segalanya menjadi racun paling bisa,yang akhirnya bertukar menjadi penawar paling mujarab...dulunya saya seorang remaja liar...terpesong cinta yang mengarah kepada cerminan sendiri...saya akui,ia bukan kemahuan saya...dan ia hanya berupa amarah yang saya lampiaskan untuk yang lainnya...saya 'menikmati' keindahan asap yang mampu mengundang bahaya...mujur,saya tak terjebak ke lembah yang paling suram...angkara cinta palsu seorang lelaki...kelukaan hati saya pindahkan kepada dia...dia yang teristimewa...dia yang menjadi kekuatan saya...walaupun cinta itu memang ketara songsangnya...kerana darah remaja yang enggan mengalah...saya truskan jua...sehingga saya kembali menyedari...cinta itu bukan milik saya...saya tak berhak meraih cinta itu...segala kepincangannya nyata...lalu saya dan dia mengambil jalan sebaiknya...lupakan segala cinta yang ada pada hati...kerana cinta itu bukan hakiki milikan hati...kita layak bersahabat...dan kembali kepada fitrah insan,bahawa si Hawa memerlukan Adam untuk dilengkapi segala...saya menyedari...saya tersalah memberi hukuman...melihat dia bahagia bersama suami,diri dijentik perasaan syahdu...sebetulnya...cinta kami adalah hakiki milik sang lelaki...seutuh mana cinta ilusi ciptaan kami itu...ia tetap takkan pernah abadi...

Rentetan ini bukanlah satu momen yang terindah...penjara cinta yang saya bina sendiri itu bukanlah pilihan untuk bahagia...jalan cinta ini tidak pernah lengkap...saya pasrah...jiwa ini seharusnya milikan suami...sebagai pelindung dan pelengkap pada hati...kepada yang membaca coretan ini...saya akui kelemahan ini...saya manusia yang pernah berdosa...mujur,Tuhan menyayangi saya...untuk kembali mencari fitrahNYA...

Jalan cinta ini sungguh kelam...sehingga saya bertemu cahaya yang menyinari...terima kasih,cinta...

Saturday, March 19, 2011

Lafaz yang tersimpan...

Lafazkan apa yang tersimpan untuk dirimu menzahirkan rasa yang tersurat dan tersirat...dirimu berhak bahagia dengan perasaan itu...kenapa perlu menghukum diri dengan perasaan yang tidak terlafazkan?

"Saya suka dengan dia...tapi saya tidak meluahkannya...sebab saya takut dia tolak cinta saya" ujar seorang sahabat. Dia memang sayangkan seseorang,namun enggan meluahkannya...bimbang cintanya tidak diterima. Sedang dirinya terus didalam dilema,gadis pujaan dipinang orang lain. Lebih sengsara,bukan? jika dia punya sedikit kekuatan untuk meluahkan apa yang terpendam dihati,pasti dia sudah bahagia bersama insan yang disayangi. Tak mengapalah,bukan jodoh mereka bersatu...

"Saya cintakan dia sepenuh hati...tapi saya tak mampu mengatakan itu padanya...akhirnya dia meragui cinta saya..."seorang lagi sahabat meluahkan rasa hati.Kerana enggan meluahkan rasa,akhirnya dirinya dicurigai."Tapi saya dah tunjukkan segalanya,buktikan segalanya bahawa saya cintakan dia" saya cuma tersenyum.Enggan membantah,enggan juga mengiyakan.Pelbagai ragam menganai rakan saya rakamkan.Mungkin kerana merasa rahsia mereka selamat bersama saya.Ada yang meminta pandangan,tak kurang yang hanya sekadar berkongsi.

Saya punya emak.Semua orang punya emak.Tanpa emak,takkan lahir kita didunia.Setipa kali sebulum talian telefon diputuskan,emak selalu berkata...
"I love you..."
"Selamatlah anak emak..."
"Success"
"Jaga diri..."
Semua itu seakan menjadi rutin setiap kali kami berhubung.Lafaz 'I love you' cukup keramat.Petanda kita menyayangi dia...petanda kita sangat mencintai...merindui...tiga perkataan ini 'saya cinta kamu' mampu membuat kita lemah...lafazkan sepenuh hati...dengan rasa...pastinya jawapan 'saya cinta kamu jua' memberi kegembiraan kepada kita...

Walau bagaimanapun,apa yang lebih utama...lafazkanlah kata-kata sayang itu.sepenuh hati,tanpa secalit keraguan...saya pasti...kita akan bahagia...

lafaz yang tersimpan menyeksa jiwa...

Friday, March 18, 2011

Bercinta dengan bulan...



Cantik kan bulan kat gambar ni...ermmm...manalah si pungguk tak merindukan bulan...saya pun dah jadi macam pungguk kot...merindukan bulan...huhuhu...kerinduan tanpa kesudahan laa ni...huhuhu...

Ermmm...kerinduan itu memang tak dapat dipisahkan dari manusia...waima haiwan pun sebenarnya merindu...saya selalu memerhatikan kucing peliharaan saya...memang nampak dari gaya mereka merindu...termenung je...huhuhu...pandai je buat penilaian ye cik rindasahara...entah ye entah tak kucing tu merindu...ye tak...namun hakikat yang perlu diakui...rindu itu tak mampu terpisah dari manusia...kerana sayang kita merindu..apabila terpisah jauh...tambahan pula masing-masing sibuk menguruskan hal sendiri...lalu kerinduan pun menerpa...aiseh...macam mengenakan diri aje rindasahara ni...uhuk...no comment...lalala...

Bagi saya,sedalam mana pun rindu itu...biarlah...saya lebih suka menikmati 'derita' merindu tu...baru terasa indah...merindukan keluarga...membuatkan jiwa saya tidak betah berada jauh dari keluarga...dah makan ke emak di rumah?masak apa...buat apa...sihat ke emak...semua itu membuatkan saya terasa sedikit tertekan...tetapi sekarang kan telefon ada...kalau tak sempat telefon dan membeli kredit (a.k.a tak ada kredit)...mesej pun dah cukup...ha...jangan pandang emak sebelah mata...walaupun dari generasi boomers,emak paling expert taip mesej...wahwahwah...tabik spring kat emak...huhu...

Kalau bercerita mengenai kerinduan ni...sampai mana pun tak jumpa jalan penyelesaiannya...jadi...apa yang boleh diperkatakan...nikmati sajalah keriduan itu...pahitnya...manisnya..maung..payaunya...semua itu...apa pada hal...yang penting...enjoyyy...

~rindasahara versi merindu...aiseh~

Tuesday, March 15, 2011

Demi cintaku padamu...

Wahhh...tajuk entry kali ni memang tak boleh diterima akal...demi cintaku padamu...cinta pada siapalaa si rindasahara ni ye...ish...ish...ish...oooooppppssss...jangan buat spekulasi bukan-bukan ye...tak apa...teruskan pembacaan kita kearah lainnya...jomm...jelajah...

Part of my collection...want it some more?:D
Entry kali ini berkisar mengenai hobi...hobi?ye..hobi...dalam banyak-banyak cara yang saya suka untuk mengisi masa lapang...antaranya adalah membaca...serius tak tipu ni...saya memang suka membaca...minat yang dipupuk oleh emak sebab emak pun suka sangat membaca...jadi saya terikut-ikut juga...semua ahli keluarga saya suka membaca...percaya atau tidak...kalau membeli akhbar dirumah...memang cukup pakej...Utusan...Berita Harian...Metro...Kosmo!...Sinar...semua versi cerita ada tersedia...belum masuk lagi jika awal bulan...majalah-majalah seperti Mastika...Wanita (sebab emak kan wanita...hihihi...)...al-Islam...dan banyak lagilah jenis-jenis bahan bacaan yang akan dibeli...emak akan menghabiskan sekurang-kurangnya RM12++ semata-mata untuk membeli bahan bacaan untuk dibaca...ermm...memang minat itu dipupuk dari kecil sehingga kini...

Bagi saya sendiri...saya lebih suka bahan bacaan ringan...seperti komik penyiasatan Kudo Shinichi...Detective Conan laa tu...memang sanggup berhabis membeli jika ada...di rumah koleksi komik si Kudo ni memang memenuhi almari saya...ada sebahagiannya sudah hilang...tidak kurang dipinjam terus oleh rakan-rakan...huhuhu...walaupun umur sudah mencecah 20++...minat saya kepada komik si Kudo ni memang tak dapat dilepaskan...

Bagi abang saya...komik pahlawan menjadi pilihan...komik seperti Senjata Misteri,Pedang Setiawan dan banyak lagi jenis-jenis komik yang sewaktu dengannya menjadi pilihan untuk dijadikan koleksi...memang penuh di biliknya komik begini...ermm...agak-agak kalau jual berapa untung ye...huhuhu...dan bagi abang,ini adalah salah satu cara untuk dia belajar membaca...komik sebegitu menjadi pilihan yang paling utama...

Untuk adik...adik lebih feminin berbanding saya...adik lebih suka membaca novel-novel cinta...oleh kerana buat masa sekarang adik belum berkesempatan untuk membeli...selalunya adik akan meminjam di perpustakaan desa atau dari rakan rakan...tapi minat tetap sama...membaca....

Erm...begitulah kami sekeluarga...minat membaca memang dipupuk oleh emak sejak kami kecil lagi...walaupun saya,abang dan adik tidak pandai membaca..namun minat kepada buku telah dipupuk sejak dari kecil...saya sendiri lancar membaca sewaktu di darjah dua...agak lambat bagi kanak-kanak sebaya saya...namun minat kepada huruf memang tidak pernah dilunturkan...dan sehingga kini...minat itu masih ada...dalam menambahkan pengetahuan dengan membaca...sedikit sebanyak dengan perangai yang satu ini saya banyak mengetahui perkara baru...

Kepada emak...terima kasih kerana membuatkan kami suka pada buku dan suka membaca...sehingga sekarang...saya suka membaca...apa yang penting di sini adalah...demi cinta saya pada membaca...saya sanggup menghabiskan masa dan wang untuk membeli bahan bacaan...jadi kepada my Mr Nice Guy...hati-hati ye...saya suka membazir kepada perkara yang begitu...huhuhu...

Monday, March 14, 2011

Cinta sakura...kami bersamamu...

Sedih...hampir menitis airmata saya melihat mereka di bumi Jepun terpaksa menghadapi cabaran dan dugaan dari Tuhan...gempa bumi dan tsunami melanda negara matahari terbit pada 11 Mac 2011 cukup terkesan di hati...bagaikan sejarah tsunami di lautan Hindi berulang...namun ia lebih dahsyat dari itu...jika di lautan Hindi kita merasai kesannya dengan tsunami...kali ini lengkap berpakej...gempa bumi beserta tsunami...tambahan pula dengan loji nuklear yang meletup kesan dari gegaran gempa...alangkah mereka diuji sedemikian rupa...

Melihat kepada negara bumi sakura ini...diri saya merasakan kekaguman yang luar biasa...semangat mereka...pengurusan dan teknologi yang mereka ada...semuanya membuatkan saya teruja apabila bercerita mengenai Jepun...semangat perpaduan dan kerjasama mereka dapat dilihat dari 5S pengurusan kualiti...yang kini sedang diamalkan di Malaysia...sangat mengagumkan...dari segi pengurusan...mereka tetap memenangi tempat terbaik...pengurusan cekap dan sangat bersistematik...dari segi teknologinya...teknologi yang sangat mengagumkan...namun apa yang lebih saya ingin tekankan bahawa tebaran kasih sayang sesama mereka...kerana sayang mereka bersatu...kerana sayang mereka bangga membuat kerja amal...mungkin itu perlu dipelajari oleh rakyat Malaysia...teringat pada cerita seorang pensyarah yang baru pulang dari negara matahari terbit itu...bagaimana mereka mencuci premis perniagaan...bukan sahaja premis yang dicuci...malah seluruh persekitarannya...kita...premis saja dicuci....persekitaran jadi tempat sampah sarap...sikap dan mentaliti mereka jauh lebih baik dari kita...tidak hairan mereka mampu maju walaupun bergelut dengan radiasi selepas pengeboman di Hiroshima dan Nagasaki...bagaimana mereka mampu menjadi negara membangun dalam tempoh kurang sedekat?kita perlu banyak belajar dari Jepun....

Sebagai seorang yang mahu menebarkan rasa cinta di sekelilingnya...saya dengan rasa rendah hati menyatakan...
Bumi Sakura...Kami Bersamamu...saya amat yakin dengan tebaran cinta mereka...mereka mampu menghadapi segala apa rintangan yang datang...Tuhan tidak menduga apa yang tidak kita mampu...

Sunday, March 13, 2011

Cintai diri...cinta dihati...

Erm...lama saya meninggalkan blog tak terusik...lantaran sibuk menguruskan sahabat-sahabat yang datang dari jauh-sibu...Alhamdulillah...semua sudah kembali dengan selamat...kepada sahabat-sahabat yang bersama saya selama dua hari tu...harap berpuashatilaa dengan segala apa yang tersedia...minta maaflah kalau persediaan tak seberapa...andai ada kekurangan ye...huhuhu...

Selama saya tak membelogging kan diri...saya rasa saya sudah dapat satu cara baru untuk mengurangkan tekanan...wah...siap dapat pakej tu...apa ye...iaitu...memandu...memandu kereta dengan kelajuan biasa...80-100 km/j...pasang radio dan melalak seorang diri dalam kereta...alangkah bahagianya...saya ni masih dalam kategori novis dalam memandu...lesen pun baru aje tak sampai setahun pakai...jadi janganlah hairan dengan kelajuan biasa ni...huhuhu...nampaknya lepas ni kalau tertekan...bolehlah menyewa kereta dan memandu kan...lalala...

Bercerita mengenai tekanan...kita semua takkan dapat lari dari tekanan...jadi...jika anda tertekan dan stress...bergembiralah...kerana ia menunjukkan bahawa anda normal...jadi setiap kali saya mengalami tekanan,tidak kira samada dari luar mahupun dari dalam...saya selalu akan berkata "ya..saya normal!"...apa yang lebih penting adalah cara pengurusan tekanan...bagi yang beragama...pasti dengan mendekatkan diri dengan Tuhan adalah salah satu cara mengurangkan tekanan...tidak terkecuali diri saya...namun begitu,di samping mendekatkan diri dengan Tuhan, saya juga cuba dengan cara yang lainnya,supaya lebih seimbang...antaranya menulis,membaca,mendengar lagu,mencabar diri dengan melakukan aktiviti lasak,mendekatkan diri dengan alam semulajadi,melancong dan satu cara baru...memandu kereta...ada di kalangan kita akan keluar bershopping ketika dalam tekanan...ada yang menonton wayang...ada juga yang meluangkan masa dengan keluar bersama sahabat-sahabat...itu adalah cara positif dalam menguruskan tekanan...

Cara negatif dalam menguruskan tekanan juga ada...pengambilan alkohol secara berlebihan...menyalahgunakan bahan terlarang...dan sebagainya...jika di waktu remaja dulu saya tak terkecuali dari menggunakan cara yang salah untuk meredakan tekanan...remaja-remaja di zaman dulu saya menggunakan cara yang paling mudah dan murah...ubat batuk tu dah jadi macam air milo je...merokok tu bukan asing lagi...tak kurang dengan menelan panadol berpapan-papan...masih saya ingat dengan kisah seorang junior saya,ketika itu saya menjadi senior di sekolah...kerana dicabar oleh rakan,dia menelan panadol 2 papan sekaligus...akhirnya dimasukkan ke hospital...nasib baik dikesan awal...jika tak...ringkasnya...segala macam cara negatif ini memang mengundang bahaya...ish...ish...ish...dan waktu itulah saya cukup berang dengan rakan-rakan beliau yang mencabar tanpa usul periksa...jika tidak disabarkan oleh rakan-rakan...mahu saja penampar saya hinggap di muka-muka mereka yang mencabar itu...biasalah...darah muda panasnya lain dari belia...semua nak buat ikut hati je...sampai saya juga turut tertekan...huhuhu...

Namun..apa pun cara yang digunapakai dalam menguruskan tekanan...kita perlu menilai baik buruknya cara yang digunakan...apa yang lebih penting...kita perlu belajar menyayangi diri sendiri...dengan menyayangi diri sendiri membuatkan kita tidak bertindak terburu-buru dalam menguruskan tekanan...tidak bertindak melulu dan menggunakan cara negatif untuk menguruskan konflik dalam diri...kita diberi banyak pilihan oleh Tuhan dalam membuat pilihan...diri kita yang menentukan kemana arah pilihan kita...jika kita menyintai diri sendiri,seharusnya kita mahukan yang terbaik untuk diri...seperti menyintai orang yang terdekat dengan diri kita...pastinya kita akan memberikan yang terbaik untuk dia bukan...begitu juga dengan diri...sayangi diri...cintai diri...pasti keputusan yang diambil kerana perasaan cintakan diri tidak memudaratkan diri kita...

Oleh itu...bagaimana menguruskan tekanan adalah terletak pada hati...pokok pangkalnya adalah pada hati kita...andai kita rasakan cara itu yang terbaik dan tidak memberi kesan yang negatif pada diri...kenapa tidak kita cuba bukan...cintai diri...cinta dihati...erm...minggu depan free lagi ke...kalau free bolehlah...boss,dapat tak booking keta lagi minggu depan?...lalala...daaaaaaaaaaaaa....

Thursday, March 10, 2011

Satu inci dari hati...

Berkira-kira dengan ibu jari yang tak berapa nak panjang...untuk masukkan entry ni...huhuhu...apakah maksudnya ye...satu inci dari hati...lebih kurang 4 sentimeter dari hati...boleh kira ke...erm...

Tapi kata-kata itu cuma analogi bagi sebuah kasih sayang...walaupun sayup di pandangan mata...kerana kasih sayang bagaikan cuma berada satu inci saja dari hati...sejauh laut luas...tapi apa pada hal...dirimu tetap...menghampiri hati...huhuhu...hanya satu inci dari hati...erm...

Ukuran kasih sayang itu sangat subjektif...tanpa kasih sayang...takkan ada cinta...tanpa semua ni...takkan ada kerinduan(wasseh...tgh merindulaa tu...huhuhu...)...ramai berkata kasih sayang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit...tapi saya tak nafikan wang ringgit perlu untuk kasih sayang...wah...materialistiknya rindasahara ni...huhuhu...hakikatnya...itulah...hello...wajah cantik dan hensem tu tak laku buat beli susu anak okay...tapi nakkan anak perlu ada kasih sayang...sebelum tu kena bayar mahar dulu...jangan ingat free-free kau boleh rembat...bayar mahar perlukan duit...'seposen' pun duit juga...tapi tak ada kasih sayang takkan ada semua tu kan...jadi itulah kaitan duit dan kasih sayang...jangan tipulah kata "saya sayang dia kerana dia baik...bertanggungjawab..." dan hanya itu...kalau tak takkan mak-mak dan bapak-bapak sanggup 'kenen'kan anak dia dengan orang yang bergaji tetap dan berpencen....betul tak...kita pun ada juga perasaan tu...tak percaya?saya ada satu kisah...seorang pemuda di kampung saya...orangnya baik...alim...orang-orang masjidlaa katakan...tapi pelajaran tak setinggi mana...cuma setakat SPM je...dan membuka kedai runcit di kampung...ada juga bapak orang kata pada dia 'kurang-kurang nak cari menantu cikgu'...wahwahwah...kalau anak tu pegawai besar mungkinlah kan...ini...anak SPM pun cukup makan je...asyik merayap jalan-jalan kat kampung...berangan...cikgu...wasseh...kenapa?kerana bergaji tetap dan berpencen laa....cubalaa pemuda tu cakap kat pak cik tu yang dia meniaga kecil-kecilan je...tapi boleh tukar sport rim empat-empat tayar kereta sekali lalu sampai RM2000 selamba je...jam tangan cikai-cikaipun harga  RM700...kalaulah pak cik tu tahu...nak ke pak cik tu cakap macam tu lagi...agak-agak...hurmmm...saya tak rasa begitu...huhuhu...

Sebenarnya...manteliti kita yang berorientasikan keselamatan dan ketetapan meracuni segalanya...ibarat cinta yang hanya kelihatan fizikalnya jauh...tetapi secara fitrahnya hanya seinci dari hati...saya bukanlah mahu menuduh melulu...namun itu hakikat yang harus ditelan oleh kita...dek kerana mentaliti kita...

Bagi saya,semua tu bukanlah sesuatu yang penting...tetapi perlu...perlu untuk menjalani kehidupan...namun bukan kepentingan untuk kelangsungan kehidupan...satu inci cuma ukuran...yang penting pada nilaian mata dan hati...kepada semua insan yang saya sayangi...anda..hanya satu inci dari hati saya...selama-lamanya...

Tuesday, March 8, 2011

Di kiri kanan cinta...

Di kiri kanan cinta...menarik tajuk ni...amboi-amboi....mentang-mentang baru lepas bercakap dengan emak...baru lepas 'dating' di alam maya dengan kekasih hati...terus buat entry ye...sibuk-sibuk buat kerja pun sempat lagi melayani telefon dengan emak (pemandu berhemah mesti pakai handsfree...huhuhu) sambil chat YM dengan si dia...multi tasking...I like...huhuhu...

Berbicara mengenai kiri kanan cinta kali ni...suka saya berkongsi mengenai sifat semulajadi seorang wanita bernama ibu...kenapa saya telefon emak ye...sampai hais topup...tak pe...esok beli lagi...huhuhu...hanya kerana kerisauan...kerisauan?ye...kerisauan emak apabila dia memberitahu mengenai burung murai yang kononnya membawa cerita mengenai saya...burung apa?burung murai...burung apa?burung murai....itulah ibu, walaupun berita yang disampaikan oleh si murai tak tahu apa isinya,namun kerisauannya seakan benar-benar saja murai tu menyebut nama anaknya yang paling jauh ni...puas juga kusabarkan emak...berjenaka...supaya emak tidak terlalu membimbangkan diriku...benarlah kata arwah ayah dulu...seorang ibu sentiasa melihat anaknya masih kecil dan perlukan perlindungannya...oleh kerana saya rapat dengan arwah ayah...sifat ingin mencuba dan belajar dari pengalaman itu lebih mendominasi...huhuhu...

Bercerita mengenai emak, saya teringat mengenai cerita pensyarah saya pada kelas petang tadi...mengenai bagaimana sepatutnya seorang ibu menegur kelakuan anaknya...jangan terusan melenting...tanya apa sebab anak membuat sepah...terus teringat pada emak...kalau kecil-kecil dulu,budak kecil ni suka sangat 'menolong' emak...selagi tak dapat 'tolong' selagi itulah mulut becok ni meminta "nak tolong mak....nak tolong mak..."...emak pula suka melayan...lalu emak memberi apa yang emak sedang lakukan-mengupas bawang...hah!nak tolong sangat...melalak akhirnya mengupas sebiji bawang...huhuhu...

Erm...itulah...sebuah cinta dari ibu..membawa kesyurga...cinta ayah tak sanggup berpisah...cinta saudara selagi ada...sesungguhnya saya bertuah kerana dikelilingi oleh orang-orang yang menyayangi saya seadanya...

Jadi...kepada semua yang membaca entry kali ini...cintailah insan-insan yang berada di kiri kanan kita...sebelum kita kehilangan mereka...atau mereka kehilangan kita...di kanan Tuhan, Junjungan Mulia dan keluarga...di kiri kekasih,sahabat,dan semuanya...

Monday, March 7, 2011

Salahkah aku menyintaimu...

Erm...entry kali ini berkisar mengenai kita sendiri...sifat semulajadi kita,manusia...termasuk saya sendiri,yang suka memandang rendah pada orang lain...teringat satu kisah...dimana ia berlaku pada diri saya sendiri...bagi orang lain mungkin itu adalah perkara biasa,tapi tidak bagi saya...

Saya ni dulu orangnya biasa je...kalau dari segi rupa...sememangnya tak cantik...jauhlaa cantik sahabat-sahabat lainnya dari saya...dengan diri yang serba kekurangan...tambah pula perwatakan ala-ala tomboy...saya bukan pilihan untuk dijadikan teman...saya pernah dicemuh,dimaki,dihina kerana kekurangan saya...apalaa salah saya sampai tergamak mereka menghina sebegitu...banyak kali saya dicemik kerana kehodohan saya...nak kata saya menyakiti mereka,bertegur pun tidak...masakan boleh saya menyakiti mereka...mungkin senyuman saya mengundang rasa menyampah di hati mereka...itu baru kutu kampung yang tengok...belum lagi yang berjaya...gaji ribu riban....lagilaa...asalkan pandang,jeling pun tak mahu...betapa hinanya saya dimata mereka kan...kerana apa?kerana saya tak cantik...ditambah dengan waktu tu saya tak pandai bergaya...belajar tak tinggi...tak sampai ke universiti lagi...jadi...sebab itulah saya ni seringkali dihina...kan...tipulaa kalau saya tak sedih dengan mereka kan...malah saya akui,pernah juga airmata ni tumpah kerana hinaan mereka...dan saya tanamkan dalam hati...kamu perlu berusaha...belajar,kerja dan berjaya...biarlah orang kampung nak pandang kamu sebelah mata...biarlah mereka menghina...asalkan kamu tidak dihina Tuhan...dan sekarang...ternyata Tuhan sayangkan saya...

Kini...saya bersyukur dengan pemberian Tuhan...saya punya peluang untuk menyambung pengajian...dan saya  mempelajari teknik-teknik solekan dan grooming...dari seorang perempuan tomboy yang lasak...perlahan-lahan saya berubah menjadi lebih sopan...lebih kewanitaan...lebih berpewatakan lemah lembut...walaupun masih ada sisa-sisa tomboy...namun ia tidaklah terlalu menonjol seperti dulu...pernah satu ketika sahabat saya bertanya..."kau ke ni?"...mungkin terkejut dengan perubahan diri saya...dan itulah saya...

Namun,walaupun saya hampir menjejak jaya...InsyaAllah,berkat doa semua saya akan berjaya...tidak sesekali saya berdendam dengan mereka yang pernah menghina san mencemik kerana kehodohan saya...malah saya berterima kasih pada mereka kerana pandangan hina mereka itu mengubah diri saya untuk menjadi yang lebih baik...saya tetap seperti dulu...masih bertegur sapa dengan sahabat-sahabat lainnya...walaupun dari segi tahap pendidikan tidak setara...mereka malu untuk bersahabat dengan saya kerana saya bergelar mahasiswa...namun pada saya,gelaran mahasiswa itu bukan ukuran untuk saya memilih sahabat...semua sahabat saya sayang tanpa mengira siapa mereka...setinggi mana tahap pendidikan mereka...pada saya...apa pada hal?

Kepada diri saya...dan untuk ingatan kita bersama...tidak perlulah kita menghina mereka yang mungkin kita nampak kekurangannya...setiap antara kita punya kelemahan dan kelebihan yang terkadang nampak dimata...namun itu bukan tiket untuk kita memperlekehkan orang lain...saya juga sesekali memandang hina kepada yang lainnya...namun apabila difikir kembali...apa hak saya memandang hina dia yang mungkin terlihat kelemahannya di hadapan kita...saya pernah merasa dihina...dan saya masih merasai kepahitan penghinaan mereka...biarlah...Tuhan itu Maha Adil...saya tidak mendoakan yang tidak baik untuk mereka...cuma sebagai insan yang pernah dipandang hina dan menerima camikkan dan cacian dari yang lainnya,ia membuatkan saya lebih peka...jangan memandang mereka begitu...sebab saya tahu sakit dan peritnya...

Kepada yang merasai perithya apabila dipandang sebelah mata...tidak mengapa...biarlah kita dihina di dunia...biarlah kita dihina oleh manusia...selagi kita berbaik dengan makhluk lainnya...berbaik dengan mereka...tidak ada apa yang perlu dibimbangkan...biarlah kita dipandang hina manusia...asalkan tidak dipandang hina oleh Ynag Maha Kuasa...restu manusia tak kemana...restu Tuhan itu membawa kita kesyurga...tidak perlu meratapi kehinaan itu...kerana ia tidak akan selamanya...

Mungkin salah saya menyintai kamu...namun ia tak bererti saya terusan akan membenci kamu...saya dan kamu tiada beza di sisi Tuhan...

~~~tidak perlu menidakkan cinta dengan memberi cerca...tidak perlu menidakkan kasih dengan menyisih...tidak perlu menidakkan sayang dengan berlaku curang...tidak perlu menidakkan rindu dengan kata-kata setajam sembilu...kerana roda masa itu akan kembali padamu~~~

Saturday, March 5, 2011

Cinta...jangan biar ia sengsara....

Tajuk kali ni agak klise...yelaa,bagi sesetangah antara kita yang bercinta...termasuk saya akan cuba memberikan yang terbaik untuk cinta...dan tidak membiarkan ia terusan dimamah duka...hello,manusia mana yang memang menyukai kedukaan...namun kali ini cinta yang sengsara itu bukan ditujukan kepada manusia...persepsi cinta itu luas bukan...dan kali ini,sekali lagi menyandarkan pengalaman yang tidak seberapa ini...saya ingin berkongsi dengan semua pembaca...bagaimana saya berada di bumi kenyalang ini...ermm...

Pertama sekali...saya ingin berkongsi sedikit mengenai cita-cita saya sejak dari zaman kecilnya...dahulu...kalau waktu tahun satu...cikgu selalu tanya "nanti besar kamu nak jadi apa?"...dengan segala confident saya menjawab... "ANGKASAWAN,cikgu"...hah!!!tak padan dengan kecik...nak jadi angkasawan konon...kalau diingat kembali...memang saya tersenyum sendiri...angkara pengaruh cerita-cerita sains fiksyen yang agak popular waktu itu...kemudian...dari cita-cita yang agak tinggi itu...minat saya beralih kepada bidang perundangan...dan saya memasang angan-angan mahu memakai jubah peguam...wah...macam best je cita-cita ni kan...dengan penglibatan saya dalam debat dan pidato de sekolah...bakat yang ada terus diasah...sehingga tawaran itu datang pada saya sebaik tamat SPM...sudah tergengam beb...surat tawaran tu dengan cita-cita menggunung tinggi...tapi atas permintaan keluarga...saya pun terpaksa lupakan...kira tak ada rezekilaa tu...

Saya menyambung ke tingkatan enam di sebuah sekolah di daerah saya...pada mulanya sukar menerima hakikat...ku ke tingkatan enam?masih pakai uniform sekolah?mak aih...dah besar pun berbaju sekolah ke?member-member semua dah mula pakai bergaya ke kelas...politeknik...IKM...IKBN...menyambung diploma...sesungguhnya memang saya malu untuk bertemu dengan mereka...pakai baju sekolah?apa barang...dan confident saya mula turun...kelam rasanya masa depan saya...kemanalah aku ni...takkan jadi cikgu?aku tak layak jadi cikgu...desah hati...dalam kecelaruan masa depan tu...saya tetap teruskan pengajian di tingkatan enam...ambil STPM...walaupun bukan kerelaan saya...dan tingkatan enam tidaklah seburuk yang disangka...masalah kita...bila sebut yang lower sikit...otak pun menyendeng je kearah negatif...

Habis tingkatan enam...saya pun mengisi borang UPU...Unit Pusat Universiti...isi punya isi...selesai isi...kemudian mestilah keputusan akan keluar kan...berdebar hati menunggu keputusan...abang saya pun bagitahu...sebab dia ada akses internet..."Universiti Malaysia Sarawak..kursus WP02"...begitulah lebih kurang mesej yang diterima...rasa nak luruh jantung mendengarnya...saya tersalah baca atau abang yang tersalah tengok...seingat saya,saya tak pernah memohon untuk pergi sejauh itu...kursus ape pula tu?saya bingung...mak tak habis-habis sabarkan saya...Sarawak...jauh tu...saya tak yakin saya mampu...kenapalah Tuhan selalu beri apa yang saya tak mahu...lama termenung...hati dah berbelah bahagi...nak tolak atau terima...lalu dengan berat hati...terima jelah...ye sayang...saya memujuk hati sendiri...terbanglah saya ke bumi bertuah ini...

Sememangnya hidup tak seindah yang diimpi...realiti takkan sama dengan mimpi...tahun pertama saya di UNIMAS,saya memang hilang arah...tak tahu kemana tuju...dengan pengajian saya...Pembangunan Sumber Manusia...apa benda tu?pensyarah pulak macam tak pandai cakap melayu...memanjang Inggeris...dahlaa bahasa inggeris cukup makan je...saya lebih bercelaru...saya memang tak mampu...pernah sekali saya mahu beralah...cukuplah dengan perjuangan ni...tak mampu lagi rasanya...namun saya kuatkan hati...siapa nak ubah diri ni kalau saya tak ubah sendiri?hello sayang,kau tak cukup cantik untuk cari lelaki yang mampu sara hidup kau sampai mati...sedarlah sayang,kalau kau tak usaha sekarang...sampai bila pun kau dipandang sebelah mata...kau tak ingat ke...pandangan kutu kampung pada kau...sebelah mata pun tak laku beb..itu kutu kampung...belum lagi yang berjaya tu...dan saya pun kuatkan hati...buang sejaun mungkin ketidak relaan tu...apa pada hal?

Dan kini saya menerima kenyataan...saya di sini bukan kerana saya tak bagus...namun UNIMAS melihat potensi yang ada pada saya untuk digilap...UNIMAS memberikan nafas cinta...tapi saya yang leka dan membuatkan diri sengsara...kenapa?sebab saya lembat sedar...betapa saya bertuah berbanding yang lainnya...saya punya pengalaman berada di tempat orang...mempelajari budaya dan cara pertuturan mereka...siapa sangka dalam masa kuang setahun saya mampu mempelajari dialek melayu Sarawak...kerana apa?kerana Tuhan ciptakan manusia ni dengan tahan uji...campaklah kemana pun...selagi ada sumber asas...kamu mampu hidup...

Sebenarnya...cinta itu tak pernah sengsara...cuma kita yang menjadikan cinta itu sengsara...kalau dari dulu saya sedar...mungkin bahagianya lebih lama saya kecapi...ternyata UNIMAS tdaklah seburuk yang disangka...malah ia lebih baik dari yang lainnya...

Jangan biarkan cinta itu sengsara...kita dilahirkan untuk memiliki apa yang kita perlukan...bukan apa yang kita inginkan...jadilah separti apa adanya kita...berusaha sebaiknya...pasti cinta itu lebih bermakna...dan sekarang...campaklah kemana saja saya jika mahu...saya mampu hidup seadanya...saya tahan lasak...dan saya mampu menanggungnya...cuma jangan ke laut...sebab saya cuak dengan air besar...lalala...

Tuesday, March 1, 2011

Cinta mee segera...

Aduhai...angkara mengidam nak makan mee segera semalam, hari ni tak pasal-pasal berulang alik masuk bilik termenung a.k.a Bahasa Inggerisnya 'toilet'...memang perut tak boleh tahan dengan kepekatan asid dalamnya...serius sakit derr...huhuhu...xpe...alah bisa tegal biasa...bila lagi nak merasa ulang alik masuk bilik termenung tu kan...rasanya juga bagus untuk mereka-mereka yang nak kurus...telan je sepaket perencah mee segera tu selepas makan...tapi DILARANG sama sekali menggunakan nama 'RindaSahara' untuk mendakwa okay...segala kesakitan adalah atas tanggungjawab sendiri...cakap awal-awal sebelum kena saman kan...huhuhu...

Berbalik kepada kisahnya hari ini mengenai cinta mee segera...atau zaman saya dulu cinta monyet yang terkenal di zaman rock kapak sekolah dulu...kalau difikirkan(sambil merenung mee segera malam semalam)...ia lebih dekat dikaitkan dengan cinta mee segera...kenapa?cuba kita lihat sifat mee segera itu sendiri...senang disediakan...nak kata sedap...pendapat masing-masinglaa kan...cepat juga dihabiskan..sekali makan habis sebungkus...kadangkala berbungkus-bungkus...huhuhu...kan sama dengan cintan cintun zaman sekolah dulu...senang disediakan,asal ada je yang berkenan,jalan...sedap atau tak bergantung kepada kita...adakalanya bergaduh sakan...ish..sih...ish....adakalanya baikkk sangat...dan mudah juga habis...tamat sekolah..tamatlah cerita cinta antara seorang aku dan seorang dia...tapi saya tak menafikan,ada juga yang kekal sampai ke gerbang perkahwinan...Alhamdulillah...rezeki bertemu jodoh awal kan...tapi tidak dinafikan juga ada yang ntah kemana-mana laa perginya cinta tu...erm...agak-agak mana paling ramai ye....

Kepada adik-adik yang masih berada di bangku sekolah tu...saya kat sini tak berniat nak menghalang kamu dari bercouple...yelaa...jiwa remaja...saya pun dulu sekolah juga...sekolah biasa je...untuk kita-kita...bercintan cintun juga...malah saya lebih advance lagi...memang ramai teman lelaki...tapi selalunya mereka saya gunakan untuk networking...terutama dari sekolah berasrama penuh...waa...lagi panjang langkah kaki di sana...tujuan utama...mencedok ilmu pada mereka...maklumlah...orang pandai-pandai ni memang banyak ilmu...nama pun orang pandai kan...dan saya juga gunakan mereka untuk mendapatkan soalan-soalan peperiksaaan..sebab ramai antara guru yang mengajar di sekolah berasrama penuh adalah penanda kertas...for sure dia dah tahu apa yang keluar untuk exam kan...wawawa...bijak betul mempergunakan orang ye...itulah gunanya akal diberikan Tuhan...kan...

Saya pun dulu pernahlaa bercouple masa sekolah dulu-dulu...tapi tak ada yang serius...semuanya hanya mengejar keseronokan je...kemudian saya memikirkan kembali...apa reason saya sebenarnya?tengok orang pun ada couple jadi saya pun turut sama nak merasa?itulah sebab utamanya...tengok orang ada couple,nak juga merasa...ada adik angkat...pun tambah juga koleksi...ada abang angkat,kakak angkat...senang cerita semua yang ber angkat-angkat tu menjadi sajalah...erm...akhirnya tak kemana juga kan...huhuhu..

Bagi pandangan saya sendiri mengenai gejala couple di kalangan adik-adik saya ni...saya tak menghalang...dan tidak juga menggalakkan...ia bergantung pada anda untuk membuat pilihan terbaik...orang kata,tak da pengalaman macamana nak belajar kan...so...carilaa pengalaman...cuma nasihat ikhlas saya pada adik-adik...bercouple boleh...tapi ingat,study lebih penting...pandai-pandai jaga diri dari melakukan perkara yang merosakkan diri sendiri...biasalah,kalau dah bercouple tu rasa nak serah je semua sekali kan...dah tahu padah baru nak menyesal...yang penting...cari cinta dengan ilmu dulu...kasih sayang dengan ilmu...kejayaan...kalau ada couple,ajak dia sama-sama mengejar kejayaan...untuk anda,untuk dia dan untuk masa depan bersama...itupun jika anda betul-betul serius dengan dia...

Bagi yang masih tak ada couple tu...apa pada hal...belajar sampai ke universiti...kat sana lebih ramai yang menanti...serius cakap sebab pengalaman saya menjadi ukuran...kat universiti ni dik,kamu pilihlah...nak yang kurus,sedang-sedang...cute,comel...cantik...kacak bergaya...warak...baik...playboy...playgirl...semua ada...apalah sangat setakat budak nerd kat sekolah tu kalau kamu nak heran dik...kamu akan jumpa berkali-kali lebih baik dari mereka semua...so...belajar betul betul...sebab ilmu tak murah...sampai ke universiti...kemudian...cari ajelaa...huhuhu...

Jadi akhirnya...cinta mee segera ni ada baik dan buruknya...seperti biasa...yang baik ambillah jadi teladan...yang buruk tu...bolehlah dijadikan sempadan...tak boleh buat itu ye..dan...selamat makan mee segera...daaa....

Saat hilang cinta...

~andai kita menyayangi seseorang,lepaskan dia pergi...andai dia kembali,dia milik kita yang hakiki...namun andai sebaliknya terjadi...sudah tercatat di azali dia bukan milik hati~

Indahnya kata-kata ni kan...saya percaya ramai yang selalu mendengar dan tak kurang juga meng'quote' kata-kata keramat ni...namun,pasrahkah hati menerima hakikat kehilangan dalam diri?itu persoalan yang sehingga kini untuk saya jawapannya tetap tidak...bukan menidakkan takdir yang tersurat (walaupun ada benarnya penafian itu...)...namun hakikat kehilangan itu terlalu pahit untuk ditelan...

Saya akui,dalam hidup ini,sudah banyak kali merasa kehilangan...tak kiralah dari sekecil-kecil barang sehingga sebesar besar kehilangan,iaitu kehilangan insan tersayang...mungkin sesetengah antara kita merasai lebih dari apa yang saya rasa...kehilangan cinta itu usah dinafikan lagi,bagai sudah lali hati menerima hakikat kehilangan cinta...kehilangan kucing kesayangan...sehingga kehilangan ayah...yang memberi tamparan hebat dalam hidup ini...

Bercerita mengenai kehilangan,ia membuatkan kita seakan-akan hilang segalanya-semangat,cinta,kasih sayang...namun hakikat sebuah kehilangan bukanlah apa yang dipinta...namun kehilangan itu membawa pergi segala-galanya yang dahulunya bagaikan hakiki milik hati...saya akui itu...kehilangan membuatkan saya bagai hilang arah tuju...hilang tempat bergantung...sehingga pada satu tahap,hilang keyakinan untuk hidup a.k.a serik untuk menempuhinya lagi...saya pernah kehilangan cinta...walaupun ketika itu saya tahu cinta si dia bukan milik saya,namun kerana bebal sangat rasa mahu mengerti...lalu saya derita sendiri...dan akhirnya kehilangan menanti dan saya terpaksa menempuhi hakikat kehilangan itu..

Namun,dilihat dari positifnya hakikat kehilangan itu, ramai yang tidak menyedari...termasuk diri saya sendiri yang lambat menyedari hikmah disebalik sebuah kehilangan...dengan pengalaman pahit menempuhi sebuah kehilangan, saya akui diri ini semakin kuat menempuhi ranjau kehidupan kerana tidak selamanya kehidupan itu disinari matahari...ada kalanya hujan lalu...kadangkala kilat sabung menyabung...tapi hujan tak jadi...kehilangan menjadikan diir lebih kuat menghadapi rintangan yang tiba...dan lebih bersedia menerima hakikat kehilangan...kecewa untuk menerima kehilangan untuk kesekian kalinya memang terasa,namun ia tidaklah seteruk pahitnay yang pertama...kehilangan juga membantu diri saya membuat penilaian diri...dimana kekurangan lalu dijadikan ikhtibar dan panduan untuk menempuhi siri yang akan datang...

Apa sekalipun...kehilangan itu lumrah bagi manusia...cuma yang paling penting,jangan kita kehilangan cinta Tuhan...kerana cinta Tuhan itu takkan pernah hilang kecuali kita yang memilih untuk menghilangkannya...

~rindasahara 2011~ 
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget