Tuesday, March 8, 2011

Di kiri kanan cinta...

Di kiri kanan cinta...menarik tajuk ni...amboi-amboi....mentang-mentang baru lepas bercakap dengan emak...baru lepas 'dating' di alam maya dengan kekasih hati...terus buat entry ye...sibuk-sibuk buat kerja pun sempat lagi melayani telefon dengan emak (pemandu berhemah mesti pakai handsfree...huhuhu) sambil chat YM dengan si dia...multi tasking...I like...huhuhu...

Berbicara mengenai kiri kanan cinta kali ni...suka saya berkongsi mengenai sifat semulajadi seorang wanita bernama ibu...kenapa saya telefon emak ye...sampai hais topup...tak pe...esok beli lagi...huhuhu...hanya kerana kerisauan...kerisauan?ye...kerisauan emak apabila dia memberitahu mengenai burung murai yang kononnya membawa cerita mengenai saya...burung apa?burung murai...burung apa?burung murai....itulah ibu, walaupun berita yang disampaikan oleh si murai tak tahu apa isinya,namun kerisauannya seakan benar-benar saja murai tu menyebut nama anaknya yang paling jauh ni...puas juga kusabarkan emak...berjenaka...supaya emak tidak terlalu membimbangkan diriku...benarlah kata arwah ayah dulu...seorang ibu sentiasa melihat anaknya masih kecil dan perlukan perlindungannya...oleh kerana saya rapat dengan arwah ayah...sifat ingin mencuba dan belajar dari pengalaman itu lebih mendominasi...huhuhu...

Bercerita mengenai emak, saya teringat mengenai cerita pensyarah saya pada kelas petang tadi...mengenai bagaimana sepatutnya seorang ibu menegur kelakuan anaknya...jangan terusan melenting...tanya apa sebab anak membuat sepah...terus teringat pada emak...kalau kecil-kecil dulu,budak kecil ni suka sangat 'menolong' emak...selagi tak dapat 'tolong' selagi itulah mulut becok ni meminta "nak tolong mak....nak tolong mak..."...emak pula suka melayan...lalu emak memberi apa yang emak sedang lakukan-mengupas bawang...hah!nak tolong sangat...melalak akhirnya mengupas sebiji bawang...huhuhu...

Erm...itulah...sebuah cinta dari ibu..membawa kesyurga...cinta ayah tak sanggup berpisah...cinta saudara selagi ada...sesungguhnya saya bertuah kerana dikelilingi oleh orang-orang yang menyayangi saya seadanya...

Jadi...kepada semua yang membaca entry kali ini...cintailah insan-insan yang berada di kiri kanan kita...sebelum kita kehilangan mereka...atau mereka kehilangan kita...di kanan Tuhan, Junjungan Mulia dan keluarga...di kiri kekasih,sahabat,dan semuanya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...