Tuesday, October 11, 2011

cer citer saje aje...

Di sebuah kampung ada 3 org remaja yang suka lepak. Sorang tu nama dia Ali,

sorang tu Budin dan sorang lagi Cekmat. Aktiviti seharian mereka ni
menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan
niat nak tarbiyah mereka ni.


Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nanti.

Si Alipun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami
buktikan yang kami bukkn la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pergilah malaun 3 ekor tu kesurau.

Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada
Ali & menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat
takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun
tak khusyuk juga lg..

Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam."
Tok imam punundur laa ke belakang.

Budin pun angkat laa takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba2 je si Budin
ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"

Lalu batallah solat Budin. Yang lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbahak2.

Tok imam pun mintak pulak si Cekmat jadi imam. Si Cekmat pun terus ke
depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis
sembahyang.

Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Cekmat
niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Cekmat ni... Tapi dgn
bongkaknye si Cekmat berkata,

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..."

Tok imam pun terkedu&terpana...*aiseh*

rindasahara:yang baik tak selalunya betul...:D


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget